Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru sõnul oleks võinud 2+1 teede ehitusega alustada juba tunduvalt varem, ent praeguses seisus saame ära kasutada välisriikide parimaid lahendusi 2+1 sõiduteede ohutuse tagamisel.
2+1 teelõigud on uus teelahendus Eestile. Millistele osadele tuleb erilist rõhku panna rajatavate teelõikude ohutuse tagamisele?
Kuna Eestis puudub varasem kogemus, siis on keeruline hinnata ja välja tuua kindlaid fakte, kuid saab eeldada, et erilise tähelepanu all võiksid olla möödasõiduradade lõikude pikkused, sõiduradade eraldamine põrkepiiretega ja liikluskorralduse arusaadavus liiklejatele.
Millistest 2+1 teede lahenduste standarditest lähtuda või tuleb neid hakata alles looma?
Eestis ei ole 2+1 sõiduradadele välja töötatud eraldi standardeid. Projekteerijad kasutavad arvatavasti lähiriikide teadmisi, kogemusi ja kohalikke nõudeid. Kokkuvõttes peaks see olema Eestile hea variant, sest saame kasutusele võtta parimad lahendused ja ei pea hakkama enam midagi välja mõtlema. Lõppmaksumust see ei tohiks mõjutada.
Kuivõrd odavam on 2+1 teelahendused võrreldes 2+2 teelõikudega? Kui suur on hinnanguline protsentuaalne rahaline võit kogumaksumusest?
Kuna Eestis pole varem 2+1 lahendust kasutatud, siis ei saa otse sellele küsimusele vastata. Loodetavasti on vastavad analüüsid Maanteeamet juba läbi viinud ja näeb selles olulist hinnavõitu.
Teie arvamus lühidalt 2+1 teelõikude kohta. On see Eesti liikluskultuuri arvestades sobiv või mitte?
Liiklejana olen arvamusel, et olulistele riigimaanteedele, kuhu lähiajal ei planeerita 2+2 sõiduraja väljaehitust, on 2+1 lahendus sobiv, Suureneb tee läbilaskevõime ja tõuseb liiklusohutus. 2+1 teelõigud peaks kaasa aitama ka Eesti üldisele liikluskultuuri tõusule ja väheneb vajadus sooritada ohtlikke möödasõite. Samas tuleb liiklejatele anda aega uute lahendustega kohanemiseks.
Ettevõtjana ja ehitusinsenerina oleksin soovinud, et riigil oleks olnud rohkem julgust nimetatud lõike planeerida juba oluliselt varem, mis omakorda oleks taganud tänaseks juba reaalse liiklusohutuse statistika ja tagasiside liiklejatelt. Riigimaanteede arendamine ja rahastamine peab olema stabiilne. Ebamõistlikud on järsud suunamuutused, kus ühel kümnendil planeerib riik uhkeid liiklussõlmi 2+2 radadega ja teisel remonditakse vaid asfaltkatet ning niinimetatud uute Nokiatena tuuakse lauale 2+1 rajad. Mõistlik on üheaegselt planeerida ja investeerida erinevatesse insenertehnilistesse lahendustesse, mis annavad mitmekülgsemat liiklusohutuse ja -käitumise tagasisidet.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Novarc Grupi juhatuse esimehe Jüri Rass nõustub juba varasemalt ohtuse tagamist 2+1 teede puhul, ent viitab tähelepanu lahenduste väljatöötamist jalakäiatele, kes peavad bussipeatuses pärast mahatulekut teed ületama.
AS Merko Ehitus Eesti tütarettevõtte Tallinna Teede ASi eelarveosakonna juhataja Mart Märtsoni sõnul tuleb rajatavate 2+1 teede puhul tähelepanu pöörata uutele võimalikele ohuallikatele, millega meie liiklejad veel tuttavad pole. Uusi teelõike tuleks Märtsoni sõnul vaadata kindlasti neljarealiseks ehitamise perspektiiviga.
Maanteeamet kuulutab sel aastal välja Eestis esmakordselt 2+1 teelõikude projekteerimise ning ehitamise hanked. Ehitusuudised.ee toimetus uuris, millise riigi kogemusest amet uute teelõikude rajamisel lähtub ning milliste riikide standarditega soovitab projekteerijatel ja ehitajatel tutvuda.
Lemminkäinen Eesti juhatuse esimehe Sven Pertensi sõnul ei ole Eestisse rajatavad 2+1 teelõigud küll poole odavamad neljarealistest, ent võimaldab siiski muuta teid ohutumaks ka kiiremaks. Olulist rõhku tuleb pöörata ka uue teetüübi projekteerimisele.
Esindus Tallinnas Teemeistri tänaval ja ladu Riias teevad koostööpartneritel Anstarilt kvaliteetsete toodete tellimise kordi lihtsamaks.