• 26.03.15, 10:54
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Projekteerija: 2+1 teed vajavad jalakäijate tunneleid

Novarc Grupi juhatuse esimehe Jüri Rass nõustub juba varasemalt ohtuse tagamist 2+1 teede puhul, ent viitab tähelepanu lahenduste väljatöötamist jalakäiatele, kes peavad bussipeatuses pärast mahatulekut teed ületama.
Projekteerija: 2+1 teed vajavad jalakäijate tunneleid
  • Foto: Meeli Küttim
2+1 teelõigud on uus teelahendus Eestile. Millistele osadele tuleb erilist rõhku panna rajatavate teelõikude ohutuse tagamisele?
Põhilised kohad, kus 2+1 sõidurajaga tee projekteerimisel tuleb rõhku panna ohutuse tagamisele.
Esiteks jalakäijate teeületuskohad (näiteks bussipeatustes) muutuvad senisest ohtlikumaks, kuna teeületuse pikkus suureneb ja jälgida tuleb kolme sõidurada. Suurema liiklusega kohtades ei tohiks kokku hoida jalakäijate tunnelite arvelt, eriti siis, kui jalakäijatest suure osa moodustavad koolilapsed.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teiseks liiklusmärkide märgatavus möödasõidurajal (keskmisel rajal) liikleja jaoks. Kõik paremas teeservas olevad liiklusmärgid tuleb dubleerida eraldusribal (vasakul pool), sest teeservas olevad märgid võivad olla varjatud parempoolsel sõidurajal liikuvate suuremate veokite poolt. See tähendab, et eraldusriba ei tohi olla liiga kitsas (normaalne laius on 2 m).
Millistest 2+1 teede lahenduste standarditest lähtuda või tuleb neid hakata alles looma?
Praegu veel kehtivates teede projekteerimisnormides (Teede- ja Sideministri määrus 28.09.1999.a + muudatused 15.06.2012.a, toim) ei ole 2+1 lahendust käsitletud. Uues maanteede projekteerimise normide eelnõus on minule teadaolevalt käsitletud II klassi maanteede ristprofiili valikuvariandid, kas 2+1 möödasõidukohtadega või klassikaline 1+1 sõidurajaga ristprofiil. Seega ei teki projekteerimise lisakulutusi uute standardite väljatöötamiseks.
Kehtivates normides on samuti lisaraja vajalikkust käsitletud, kuid pisut teises kontekstis. „Lisarada tuleb projekteerida II ja III klassi maantee tõusudele, kus raskete liiklusvahendite kiirus on langenud vähemalt 20 km/h üldisest kiiruspiirangust (näiteks kiiruselt 90 km/h kiiruseni 70 km/h ja vähem)“. Selline vajadus on näiteks 1 km pikkusel 3% pikikaldega või 0,8 km pikkusel 4% pikikaldega tõusul.
Kuivõrd odavam on 2+1 teelahendused võrreldes 2+2 teelõikudega? Kui suur on hinnanguline protsentuaalne rahaline võit kogumaksumusest?
Hinnangut anda on väga raske. Tulemus sõltub sellest, kas tegu on hõredalt asustatud metsadevahelise- või tihedalt asustatud ning põllumajanduslikust maast ümbritsetud teelõiguga, kus on palju mahasõite ja ristuvaid maanteid. Esimesel juhul on 2+1 lahendusest saadav rahaline võit suurem.
2+1 sõidurajaga tee on ca 75% kitsam, kui sama laia eraldusribaga 2+2 tee. Samas proportsioonis on eeldatav ehitusmaksumus. Juhul kui 2+1 tee möödasõidualad õnnestub paigutada väljapoole suuremaid ristmikke, siis võivad ristmikud jääda samatasandilisteks. 2+2 sõidurajaga maantee suuremad ristmikud tuleb ehitada eritasandiliseks.
Koguja- ning juurdepääsuteid tuleb ehitada ühtmoodi nii 2+1 kui 2+2 sõidurajaga tee puhul. Mõlemal juhul tuleb sulgeda olemasolevaid mahasõite ja suunata kohalikud teed lähimatele ristmikele.
Teie arvamus lühidalt 2+1 teelõikude kohta. On see Eesti liikluskultuuri arvestades sobiv või mitte?
Sobib küll. Üldine liikluskultuur ja juhtimisoskused on siiski tõusuteel. Sellele viitab liiklusõnnetuste statistika, kus aastas hukkunute arv on vähenenud keskmiselt 80-ni. Sellega on Eesti jõudnud Euroopa keskmike hulka (varem olime tagantpoolt 2…3 kohal).

Seotud lood

Uudised
  • 25.03.15, 11:05
Suurorg: 2+1 teedel saame kasutada parimaid lahendusi
Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru sõnul oleks võinud 2+1 teede ehitusega alustada juba tunduvalt varem, ent praeguses seisus saame ära kasutada välisriikide parimaid lahendusi 2+1 sõiduteede ohutuse tagamisel.
  • ST
Sisuturundus
  • 25.06.25, 14:49
Volvo Construction Equipment esitleb uue põlvkonna rataslaadureid, mis tõhustavad tootlikkust
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) jätkab murrangulist tootearenduse aastat, lansseerides uue põlvkonna rataslaadurid – masinad, mis on toodetud maksimaalse tootlikkuse, operaatori mugavuse ja ohutuse tagamiseks.

Enimloetud

1
Uudised
  • 25.06.25, 10:49
Tartu kiitis Siuru detailplaneeringu heaks
2
Uudised
  • 26.06.25, 06:45
Invego ja Reterra panid 14- miljonilisele Läti arendusele nurgakivi
Läti - see on Eesti arendajate uus suur trend! GALERII: vaata, mis seal toimus ja kes seal olid!
3
Uudised
  • 25.06.25, 06:45
4 võimast GALERIID: Metro Capital ja EBS panid haridus- ja ettevõtluslinnakule nurgakivi
Võimsad visuaalide ja fotode galeriid näitavad, mis sinna tuleb ning mis nurgakivipanekul toimus ja kes kõik seal olid - uuri lähemalt!
4
Uudised
  • 26.06.25, 12:43
Noobel GALERII: Scandium sai Marienholmi I etapi valmis
Vaata, mis seal toimus ja kes kõik seal kohal olid!
5
Uudised
  • 26.06.25, 10:04
Evecon sai uue juhi
6
Uudised
  • 19.06.25, 14:34
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Akupargi üldehituse, elektritööde ja paigaldustööde eest vastutab Eveconi tütarfirma WiSo Engineering. Akupargi alajaama ja ühendamise Eesti põhivõrguga teeb Connecto Infra.

Hetkel kuum

Siia võrsub linnak. Pealinna esindusliku piirkonna miljöö paneb arendajale, arhitektile ja ehitajale eriti suure vastutuse.
Uudised
  • 25.06.25, 06:45
4 võimast GALERIID: Metro Capital ja EBS panid haridus- ja ettevõtluslinnakule nurgakivi
Võimsad visuaalide ja fotode galeriid näitavad, mis sinna tuleb ning mis nurgakivipanekul toimus ja kes kõik seal olid - uuri lähemalt!
Arenduse brutopind on 7600 ruutmeetrit ja see peaks valmima 2026. aasta lõpuks (Visuaal: Arco Vara).
Uudised
  • 20.06.25, 06:45
Arco Vara alustas Kristiines uute elamute ehitust
Hetk nurgakivi panekult.
Uudised
  • 19.06.25, 06:45
Infortar pani nurgakivi Eesti ühele suurimale rohegaasijaamale
Vaata galeriid, kuidas ehitus edeneb.
Maa- ja Ruumiameti digiteenuste teenistuse direktor Taavi Jakobson ja Kliimaministeeriumi ehituse ja elukeskkonna osakonna juhataja arhitekt Kaja Pae.
Saated
  • 24.06.25, 14:00
E-ehituse platvorm toob utoopia lähedamale, kui oskad oodata
Esimesed korterid peaksid valmima 2026. aasta kevadeks.
Uudised
  • 25.06.25, 09:00
Aviaator tähistas sarikapidu – vaata uhket galeriid!
Sinna kerkib tulevikus rohkem kui 600 kaasaegset kodu
Ees laiuvad värsked välipadeliväljakud.
Uudised
  • 20.06.25, 08:15
Merko Uus-Veerenni arendus sai täiendust
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Uudised
  • 19.06.25, 14:34
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Akupargi üldehituse, elektritööde ja paigaldustööde eest vastutab Eveconi tütarfirma WiSo Engineering. Akupargi alajaama ja ühendamise Eesti põhivõrguga teeb Connecto Infra.
Volvo Construction Equipment esitleb uue põlvkonna rataslaadureid, mis tõhustavad tootlikkust
  • ST
Sisuturundus
  • 25.06.25, 14:49
Volvo Construction Equipment esitleb uue põlvkonna rataslaadureid, mis tõhustavad tootlikkust

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele