Tänases Äripäevas kirjeldatud Keila kooli ehituslepingu lisa puhul on tegemist riskide jagamise mudeliga, mis teatud juhtudel võib olla põhjendatud, kuid võimalik on ka täiendav korruptsioonioht, rääkis Riigi Kinnisvara AS juhatuse liige Elari Udam.
Järgneb Elari Udami vastus Äripäeva tänasele päevaküsimusele "Kuidas suhtute ehitusprojekti kulude kokkuhoiust tekkinud kasumi jagamisse riigihankel?":
Tegemist on riskide jagamise mudeliga, mis teatud juhtudel võib olla põhjendatud, aga Isiklikult ei pea seda põhjendatuks ega heaks praktikaks uusehituste puhul, kus on eelnevalt koostatud projekt. Sellised säästud tuleb leida juba projekteerimise käigus. Rahaline kokkuhoid ei ole ehitistel esmane ja määrav komponent, vaid üks nendest. Ei tohi kahjustada ka kunstilisi, sotsiaalseid, mugavuse, turvalisuse jm aspekte. Sellise mudeli etteandmisel on ka täiendav korruptsiooniohu võimalus.
Tõsiasi on see, et ehituse käigus tuleb teinekord teha muudatusi ja ehitajaga tuleb siis kokku leppida mõjus hinnale. Ja selliste muudatuste vajaduse ilmnemisel võib-olla ka põhjendatud võitude ja kaotuste jagamine. Antud loost lugesin mina aga välja seda, et jagatakse ainult võitu. See on liialt ühepoolne lähenemine. Ka kallinemist oleks pidanud siis äkki jagama…
Seotud lood
Lepingutingimused, mis jagavad säästust tekkinud summad ehitaja ning tellija vahel pooleks, toovad Nordecon International ASi juhi Jaano Vingi sõnul võitu nii ehitajale kui tellijale, kes saab hoone algselt plaanitust odavamalt kätte.
Ehitajad kohitsevad isikliku kasu nimel loomingulisi lahendusi ning lihtsameelsed arhitektid annavad pabereile oma allkirja, samas on ratsionaliseerimisest tõusnud tulu jagamine sellest kõrvale jäetud arhitektidele täielik üllatus, ütles arhitektide liidu juht Peeter Pere.
Keila kooli ehitus on teadaolevalt esimene riigihange, kus tellija ja ehitaja lepivad kokku, et ehitaja saab projektilt kokku hoitud maksumaksja rahast osa endale.
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.