Maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puusti sõnul teevad ehitajad kriisis riigihangetel ülimadalaid pakkumisi ning võtavad liiga suuri riske.
Küsimustele vastab Maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puust.
Miks ja millal hakkas ehitaja projektis ettenähtud graniitkillustiku asemel suruma hoopis kompleksstabiliseeritud alust?
Ettepanek esitati käesoleva aasta kevadel. Maanteeamet ei näinud vajadust sellise vahetuse järele, kuna projekt oli alles eelmisel aastal vastavalt kõigile kehtivatele nõuetele korrigeeritud ja ehituse käigus ei selgunud Riigihangete seaduse mõistes ühtegi sellist uut asjaolu, mis oleks tinginud vajaduse projektset konstruktsiooni muuta.
Mida see oleks tähendanud tee tugevusele ja kvaliteedile?
Kvaliteedi poole pealt on kompleksstabiliseerimise näol tegemist teel segatud materjaliga, mis tähendab, et probleemseks võib osutuda materjali homogeensus ja sellega ka omadused. Graniitkillustikust tugevusomadustelt mitu korda nõrgema lubjakivikillustiku kasutamine stabiliseerimiseks ei tagaks vajalikku kvaliteeti. Samuti ei vasta sellise stabiliseeritud kihi kasutamine sellisel teel Maanteeameti kehtestatud nõuetele.
Kas tänaseks on vaidlus läbi?
Töövõtjaga on jõutud seisukohale, et ehitatakse vastavalt projektsele lahendusele.
Hiljuti käis uudistest läbi ka vaidlus Pärnu ümbersõidu ehitamisega seoses. Millest tekivad sellised vaidlused?
Üks ühine probleem on majandussurutisest tekkinud pingeline situatsioon riigihangetel, kus töö saamise lootuses tehakse väga madalaid pakkumusi ja võetakse liiga suuri riske.
Kas ehitajad on teinud alapakkumisi ja siis hakatakse tellijat survestama?
Pakkumuste hinnad on vahepeal läinud tõepoolest väga madalale, kuid seda kindlalt väita, kas tegu on alapakkumistega, pole praktiliselt võimalik. Aga kindlasti seavad sellised pakkumused tellija raskesse seisu, mis tähendab et ehituse käigus on oodata kõikvõimalike lisatööde ja muudatuste ettepanekuid.
Seotud lood
ASi Lemminkäinen Eesti juhataja Sven Pertensi sõnul muutuvad alapakkumiste tööde hinnad sellisteks, et alltöövõtjad pole nõus selle eest töötama.
Tallinn-Narva maanteel Loksa teeotsa ning Viitna vahelisel lõigul (Liiapeksi-Loobu) on juba mõnda aega üks kaherajaline sõidusuund remondis. Kuid objektil valitseb vaikelu, sest ehitushanke võitnud Nordecon Infra lootis hiljem projekti muuta, et neil poleks vaja kallist graniitkillustikku soetada.
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.