Elamispindade pakkumishindu kajastav KV.EE indeks on juba mitmendat nädalat järjest viimaste aastate madalaimal 63 punkti tasemel, ent lähiajal hakkavad seda mõjutama müüki tulevad uusarendused, kirjutab kinnisvaraekspert Tõnu Toompark oma blogis.
Absoluuthinnas on keskmise eluruumi pakkumise ruutmeetrihind praegu 12 950 krooni. Võrreldes aastataguse ajaga on hinnalanguseks 15%, kuid viimase poole aastaga on keskmine pakkumishind langenud kõigest 3,2%. Seega jääb viimase aasta suurem pakkumishindade langus eelmise aasta kevad-suvele.
Ei saa vaidlustada, et aastaga on langenud nii pakkumishinnad, tehinguhinnad, kui elamispindade väärtus. Samas on keskmise pakkumishinna üheks languse põhjuseks asjaolu, et olemasolevate uute ehk kõrgema hinnaga korterite pakkumine on aeglaselt, kuid kindlalt vähenenud.
See tähendab, et pakkumisteportfellis oleva kallima vara hulk väheneb ning sellest tulenevalt keskmine pakkumishind langeb. Värskeid uusarendusi on aga viiasel ajal turule tulnud vähem, kui vanemaid uusarendusi teisest otsast müüdud saab.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pakkumiste struktuurist tulenevad indeksi mõjutused võiksid olla põhjus, miks eeldada lähitulevikus indeksi kasvu.
Nimelt on lähima paari kuu jooksul ehitusse minemas ja müüki tulemas mitmeid uusarendusprojekte, mis võiksid indeksi numbrit upitada ülespoole. Pakkumiste struktuuri muutusest tulenev tehniline indeksi tõus siiski muidugi kinnisvara väärtust ei kasvata.
Lisanduvad uusarendusprojektid võiksid olla ka see tegur, mis paneb viimase aasta jooksul pigem langenud pakkumiste arvu taas pisut tõusma. Siiski ei tohiks eeldada, et uusarendusi hakkab tulema nagu seeni peale sooja sügisvihma. Pigem lisanduvad üksikud projektid, millest enamus on suhteliselt tagasihoidliku korterite arvuga.
Seotud lood
Saaremaa ettevõte OÜ Feizerton, mille kaubamärk Feirol on Eestis juba tuttav nii professionaalidele kui ka tavakasutajatele, on tegelenud enam kui 20 aastat kaablitoodete ja elektritarvikute arenduse, tootmise ja müügiga. Ettevõtte juhi Jüri Lemberi sõnul on neil turul omas nišis tugev positsioon, kuid samas on soov üha enam jõuda otse nii ehitusobjektidele kui ka lõpptarbijateni.