• ST
  • 16.10.20, 11:52

Infrakit pilvelahendus viib taristuprojektide ehituse uuele tasemele

Kuigi digitaalsus ja pilvelahendused on muutunud meie igapäevaosaks, ei ole paljude ehitusprojektide puhul see veel täiel määral rakendunud. Ometi lihtsustaks ühises süsteemis tegutsemine oluliselt osapoolte suhtlust ning tööd. Veebipõhine pilvelahendus Infrakit on mõeldud taristuprojektide haldamiseks projekteerimisest kuni ehitamiseni, ühendades kõik seotud osapooled, sealhulgas objektil töötavad masinad.
Infrakit pilvelahendus viib taristuprojektide ehituse uuele tasemele
  • Foto: Otto Virtanen
Eestis on Infrakiti abil ehitatud ja rekonstrueeritud juba mitmeid objekte, näiteks Ahula-Aravete kergtee, Köisi-Koigi tolmuvaba katte ehitus, Niitsiku-Karisilla lõigu rekonstrueerimine ning praegu töös olev Aruküla-Kostivere lõigu rekonstrueerimine.
Infrakiti esindaja Ingmar Aija sõnul on üldiselt valmisolek ühisele süsteemile üleminekuks olemas, kuid erinevad osapooled on lihtsalt täna teadmistelt ja oskustelt erinevatel tasemetel. „Paljud taristuhaldajad ja -arendajad liiguvad digitaliseerimise suunas ja esimesi samme tehakse ka erinevates omavalitsustes ning asutustes. See protsess on kestnud päris mitu aastat, aga kindlasti on veel palju arenguruumi. Põhiliseks takistuseks on vanad harjumused, mis on visad muutuma. Aga kuni uusi lahendusi ei katsetata ja proovita piisavalt, ei jõua kasutajateni ka tõdemus, milliseid eeliseid võiks Infrakiti kasutamine neile anda.”
Infrakiti teenus on suunatud taristu haldajatele, omanikele, projekteerijatele, ehitajatele ja omavalitsustele, kes saavad kõik paberivabalt reaalajas ülevaate taristu ehitusest. Lahendus ühendab projektis osalejad ühtsesse pilvepõhisesse infohaldussüsteemi, tagades, et kogu meeskond töötab ühiste eesmärkide nimel ja teave kõigil osapooltel üheaegselt käes nii arvuti, nutitelefoni kui ka tahvelarvuti kaudu vastavat rakendust kasutades.

Infrakit lihtsustab geodeetide tööd ning hoiab ehitusobjekti reaalsel olukorral silma peal

  • Foto: Otto Virtanen
Maanteeameti teehoiuteenistuse Lõuna teehoiu osakonna projektijuht Siim Remmelgas ütles pärast Niitsiku-Karisilla lõigu rekonstrueerimist, et Infrakit aitab kõikidel osapooltel kiiresti ja mugavalt visualiseerida olukorda. „Eriti tuleb selline tööriist kasuks olukorras, kus on kiiresti vaja võrrelda mudelite ristlõikeid ja hinnata tehtud tööde ligikaudset mahtu. Lisaks toob lahendus koheselt välja töövõtjate ja geodeetide eksimused, olles tellija jaoks suurepärane vahend olukorral silma peal hoidmiseks ja pistelisteks kontrollideks.”
Remmelgas lisab, et juhul kui töövõtja kasutab Infrakiti funktsionaalsusi ja uuendab piisava sagedusega keskkonnas olevaid andmeid, annab see tellijale kontorist lahkumata hea ülevaate, et kui kaugel ollakse tegelikult töödega. „Loodan, et Infrakitist saab üks tõhus ja igapäevane abivahend infrasektori vanade harjumuste murdmisel ning ehituse digitaalsemaks muutmisel!”
Taristuobjektide ja -rajatiste ehituse ning riigimaanteede aastaringse hooldusega tegelev AS Tariston on kasutanud Infrakiti kahel objektil: esimene katsetus tehti Ahula-Aravete kergteel 2020. aasta kevadel ning teine sel suvel Maanteeameti pilootobjektil, kui Köisi-Koigi teele ehitati tolmuvaba katet. Pille Part Taristonist ütleb, et tarkvara suureks plussiks on, et projektile on võimalik ligi pääseda telefonirakenduse kaudu, sest nii sai mugavalt otse objektil vaadata dwg-faile ja samuti kasutasid Taristoni töötajad programmi oma asukoha täpseks määramiseks objektil, kui osa piketaaži vaiu kaduma läks.
Kõrvalmaantee ehitusel kasutati masinmõõdistamist, mis tähendab, et õhtuti teostati greideriga kõrguste kontrollmõõtmised päeva jooksul paigaldatud materjalikihilt ning antud punktid laaditi Infrakiti süsteemi otse masinast üles. Seega puudus Pardi sõnul objektil geodeet, kes igaõhtuselt mõõdaks ja kontrolliks päeva jooksul tehtud tööde kõrgusi. „Tulemusi nägime Infrakiti pilvekeskkonnas, kus oli ära toodud mõõdistamise aeg, masin, punkti kaugus teljest ning kõrguslik eksimus projektsest mudelist. Samuti genereeris Infrakit raporti, kus sai näha mitu protsenti kontrollmõõtmise punktidest mahus ettenähtud normidesse. Lisaks sai Infrakitist vaadata ning hinnata projekti ristlõikeid, kus olid joonistunud aerofotogrammeetriaga mõõdistatud pinnad, ehitusmudelid ning greideriga mõõdistatud punktid.”

Ühte programmi koondub kõik alates joonistest ja fotodest kuni ehitusmasinate asukohani objektil

„Tegemist on sõltumatu tarkvaraplatvormiga, mis võimaldab integreerida Leica, Topcon, Trimble masinjuhitimisseadmed ning saada mõõtmisandmeid otse reaalajas veebikeskkonda. Taristuehitusmudelite 3D, ristõigete ja pikiprofiilide vaatamine on jõukohane kõigile ka CAD-tarkvara kasutamiskogemuseta, samuti on sinna lihtne lisada fotosid ning jälgida ehitusmasinad objektil,” tutvustab Aija. Ta lisab, et arvutis toimub tegevus veebilehitsejas, mis on juba ka eesti keelde tõlgitud. Android-seadmete jaoks on olemas vastav rakendus.
  • Foto: Otto Virtanen
Infrakit tagab alati up-to-date info olemasolu kõikidele projektiga seotud osapooltele. Jooniseid, pilte, dokumente ei pea otsima projektipanga kataloogidest, vaid info on leitav kaardirakenduse kaudu. Infrakiti saab jagada projektdokumentatsiooni .doc-failidest .pdf-jooniste ja mudelfailideni. Toetatud on LandXML, IFC, DWG, DXF failiformaadid.
Aija sõnul on kasutajate tagasiside on olnud positiivne. „Eriti avaldub see ehitusel töötava objekti personali puhul, kes saab kiirelt kontrollida masinate tööd ning näha jooniseid kaardil just enda asukohast lähtuvalt. Olulisena nimetavad kasutajad ka seda, et programm võimaldab kaasata projekti kõik osapooled alates tellijast kontorilaua taga kuni ehitusmasinajuhini objektil. See lihtsustab kõigi tööd, vähendab võimalusi omavaheliseks möödarääkimiseks ning leiab üles inimlikust eksimusest tekkinud vead. Infrakit lisab projektidesse „päris elu” ehk võimalust kajastada projekti ümbrust võimalikult realistlikuna.”
Loe lähemalt Infrakiti kohta: www.infrakit.ee või võta meiega ühendust:
Ingmar Aija
+3725663 1133

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.12.24, 07:00
Ehitusekspertiisi ja järelevalve teostamine säästab aega, närve ja rahakotti
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele