Paljude valminud ehitiste puhul on tagantjärele välja tulnud puudused kvaliteedis ning ehitusajast mäletatakse peamiselt probleeme, kirjutab TSM Projektijuhtimise OÜ, ehitusdirektor Siim Klaassen.
Viimasel ajal on sagenenud näited, kus omanikujärelevalve teenuse riigihangete pakkumuste maksumused erinevad kordades. Suurim erinevus madalaima ja kõrgeima hinna vahel on olnud rohkem kui viiekordne. Leidub tellijaid, kes võtavad selliseid mitmekordseid hinnaerinevusi loomulikuna ning sõlmivad hankelepingu odavaima pakkujaga.
Nii käituda on mugav ning võib tunduda algul turvaline, kuid paneb tellija hiljem ebameeldivalt kahvli otsa.
Üheks põhjuseks omanikujärelevalve teenuse kvaliteedi devalveerumisel on teenuse sisu ja nõutava mahu ebapiisav kirjeldamine hankedokumentides. Kuid kindlasti põhjustab seda ka etteantud nõuete eiramine pakkujate poolt. Teisisõnu kvaliteetse teenuse osutamiseks piisava võimekuseta odavteenuse pakkujate lubamine hankele ning teenuse esitamine alla omahinna ehk dumping.
Kvaliteetse teenuse osutamine on võimalik ainult siis, kui insener kontrollib piisava tiheduse ja kestusega ehitusplatsil toimuvat. Kui tellija ei määra minimaalset nõutavat kontrolli tihedust, kuid otsustamisel võtab aluseks ainult madalaima hinna, on ta nö “omast võttest selili”. Sisuliselt siis osa pakkujaid külastavad ehitusplatsi harvem, osa annab oma allkirjad dokumentidele lühema ajaga. Nii on odava teenuse osutaja vaid “kummitempel”, mitte ehitise tegeliku kvaliteedi kontrollija.
Loe lähemalt kolmapäevasest ehituse rubriigist.
Seotud lood
Kui ettevõte sünnib soovist teha midagi sisukat ja põnevat, ei pruugi esialgu ollagi suurt strateegiat ja visiooni. Ent kui sellele lisandub aastatepikkune sihikindlus, oskus õigeid otsuseid teha ja kirg valdkonna vastu, võib sellest kasvada midagi suurt. Just nii on läinud ettevõttega Optimus Systems, mis alustas 20 aastat tagasi viieliikmelise meeskonnana ning on nüüdseks kasvanud Eesti turvavaldkonna liidriks.