• 06.06.18, 09:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tehnikaülikooli magister soovitab teede kandevõime mõõtmisel kasutada uut metoodikat

Teede kandevõimet mõõdetakse nii tee ehitamise ajal kui ka valmis teedel. Mida varasemas faasis leitakse vead, seda odavam on nende parandamine. See tähendab, et ebakvaliteetse kihi saab asendada enne järgmise kihi lisamist.
Tehnikaülikooli magister soovitab teede kandevõime mõõtmisel kasutada uut metoodikat
  • Foto: Raul Mee
Teekonstruktsiooni aluskihtide kandevõimele kehtestatud nõuded on samad kohalikele ja rahvusvahelistele maanteedele. Mujal maailmas ehitatakse kohalikud teed ka nõrgemale alusele.
Kehtivate kvaliteedinõuete järgi tuleb teede kandevõimet mõõta Inspector või Loadman seadmega. Need on deflektomeetrid, mille kasutamisel langeb koormus (10 kg) fikseeritud kõrguselt seadme tallale ja põhjustab teekonstruktsioonis läbivajumise. Inspector ja Loadman seadmed tekitavad seadme talla all üle kahe korra suurema pinge kui raskeveoki ratas asfaldil. Vajumi järgi arvutatakse konstruktsiooni kandevõime.
TTÜs magistritöö kõrgeimale hindele kaitsnud Riho Eichfuss kinnitab: „Praegu ehitusprotsessis kasutatava Inspector-seadme mõõtetulemused näitavad ainult, kui hästi viimase kihi materjal on tihendatud, mitte aga selle kihi tegelikku kandevõimet. Seetõttu ei ole seni mõõtetulemused ka võrreldavad katendi projekteerimisel tehtud arvutustega.“
Võrdlus on oluline selleks, et ehituse käigus veenduda, et projekteerija poolt soovitud tulemus on saavutatud. TTÜ teetehnika lektori Ain Kendra kinnitusel on viimastel aastatel hakatud kandevõimet mõõtma ka plaatkoormuskatsega, lootuses, et mõõtetulemused haakuvad paremini arvutatuga.
Paraku on see katse üsna aeganõudev ning täna kasutatakse standardist vaid üht osa, ainult 30 cm plaadiga katsetamist. „Uus Dynatest LWD seade võimaldab valida iga konkreetse kihi jaoks mõõterežiimi (muutes koormust, langemiskõrgust ja ka seadme talla suurust), mis vastab maksimaalselt mõõdetava kihi töötingimustele. Kandevõime mõõtmine on ka kiirem.
Võrdluskatsed näitavad, et näiteks kruusa ja killustiku puhul sõltub mõõtmistulemus tugevalt mõõterežiimist – väikese koormusega katsetades on kandevõime number väike ja see kasvab koos koormusega, erisused on rohkem kui kahekordsed.
Seetõttu tuleks nõuetes täpselt fikseerida ka koormusrežiim,“ sõnab Riho Eichfuss ja lisab: „Täna on paljude materjalide omadused nö kokkuleppelised konstandid, tulenedes veel 1983. aasta juhisest. Kuigi kirjas on mõõtühikuna megapaskal, ilmneb et Nõukogude Liidu megapaskal pole konverteeritav. Nüüd tuleks mõõta üle kõigi Eestis kasutatavate teedeehitusmaterjalide omadused, et neid kasutada katendi projekteerimisel. Kui lähteandmed saavad korrigeeritud, saab ehitusprotsessis kontrollida, kas projektis arvutuslikult ettenähtud kandevõime on saavutatud.“
Näitena võib tuua Tallinna ringtee ja Viljandi maantee ristumise Luige sõlme. Selle katend on suures osas lagunenud juba viie aastaga. Adekvaatsete mõõtmiste korral oleks konstruktsiooni juba ehitamise ajal muudetud.

Viimased uudised

Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Suur lugu
  • 17.04.25, 12:52
Ühishoone – turvaline kindlus igasse linna ja maakonda
Uudised
  • 17.04.25, 12:51
Eesti ranged energiamärgised muudavad ehituse kallimaks
Leedu A++ energiaklassi hoone võib Eestis saada vabalt C-energiaklassi hinnangu.
Börsiuudised
  • 17.04.25, 12:21
Oma Ehitaja alustab Liveniga Põhja-Tallinnas uut arendust
Uudised
  • 17.04.25, 12:15
Omavalitsused ootavad riigilt teede korrashoiuks suuremat tuge
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Ajakiri
  • 16.04.25, 16:46
Ehitaja ajakiri aprill 2025

Hetkel kuum

Mapri Ehituse juhatuse esimehe Priit Jaaganti sõnul on otsuse taga seni vastuseta küsimused.
Uudised
  • 15.04.25, 11:46
Mapri Ehitus asendab Tartus vajunud maja uuega
Mapri Ehitus: “Me tahame teada, mis Lubja tänava maja vajumise põhjustas.”
Arendus rajatakse arhitektuuribüroo Molumba võidutöö järgi.
Uudised
  • 14.04.25, 08:04
Lasnamägi laieneb: juurde ehitatakse 300 uut korterit
Sirin Development plaanib Vaelasse rajada kuni 130 000 ruutmeetri suuruse logistikapargi.
Uudised
  • 16.04.25, 07:41
Sirin Developmenti Eesti suurim arendus ehitatakse Vaelasse
Sarikapeolised.
Uudised
  • 14.04.25, 07:47
1Partner Ehitus sai Invego uue ärihoone sarikate alla
Autokeretööde hoone põhjast (Visuaal: EMP A&I).
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Valmiva hoone katusele paigaldatakse enam kui 150 paneeliga päikesepark (Foto: YIT).
Uudised
  • 16.04.25, 16:30
YIT tähistas Kristiine uue kortermaja sarikapidu
Vaata galeriid.

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele