Autor: Eva Kiisler • 27. mai 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

15 soovitust edukaks tegutsemiseks välisturgudel

Kodumajatehase ehitatud maailma kõrgeim puitmaja Norras Bergenis.
Foto: Maris Tomba
Eesti edukaima tehasemajade eksportija Kodumaja Grupi turundus- ja müügidirektor Andrus Leppik toob välja aastatega kogunenud tähelepanekud, mis lisaks Norrale, kuhu Kodumaja põhiliselt ekspordib, peavad paika ka teistesse riikidesse eksportimisel.

1) Ole parim! Turg ei ole kunagi ülerahvastatud. Hea hinna ja kvaliteedi suhtega tööle jätkub alati ruumi.

2) Ehitamine on kohalik äri. Ära suru oma meetodeid peale, vaid kohandu oludega. Meie ei ole need, kes lähevad Norrasse, Rootsi, Taani või Soome rääkima, kuidas nad ehitama peaksid.

3) Tee kohalikud normid ja regulatsioonid ning äri ajamise viisid selgeks. Arvesta bürokraatiaga.

4) Paku õiget hinda. Klient teab seda. Nn. hinnaõngitsemine võib tuua üksikuid õnnehetki, kuid mitte edu pikas perspektiivis.

5)  Hoia tõendusdokumentatsioon korras – see aitab ennetada vaidlusi ja kui need tekivad, ka neid võita. Muidugi eeldusel, et ettevõte ise kokkuleppeid ei riku.

6) Ära sõltu liialt ühest suurkliendist – on oht, et klient võib hakata käituma sinu „omaniku“ või „vanema vennana“.

7) Tegele eelkõige iseendaga, mitte konkurentidega. On hea konkurentide tegevusega kursis olla, see aitab kindlasti otsuste langetamisel, kuid neile ei ole mõtet liiga palju energiat ja tähelepanu suunata.

8) Ära karda konkurentsi. Tugevad konkurendid on head konkurendid: hoopis ebaõnnestujad võivad kogu tootesegmendi mainet rikkuda ja turul palju kahju teha.

9) Tee endale selgeks mida tahad. järgi seda: millist ja millise komplektsusega oodet pakud ja kes on kliendid, keda püüad. See tuleb selgelt defineerida kogu meeskonna jaoks, et igapäevased ahvatlused kiirete teenismisvõimaluste näol ei viiks õigelt kursilt kõrvale.

10) Kuula, jälgi ja analüüsi ning mõtle strateegiliselt! See on keeruline, kuid väga põnev „mäng“.

11) Ole kannatlik ja töökas – mida kallim on müüdav toode ja teenus, seda kannatlikum ja töökam pead olema.

12) Tee näidisprojekte. Pelgalt jutt ei maksa, maksavad teod.

13) Ära jäta klienti oma muredega kunagi üksi. Probleemidele reageerida on vaja kohe, pidev kontakti hoidmine on oluline. Hea, kui õnnestub luua klientidega isiklikud töövälised sõbrasuhted. Jutud ühiste jahi- või kalaretkede tähtsusest peavad paika.

14) Ära usalda liialt. Mitte kõik kliendid ei plaani pikaajalist ja vastastikku kasulikku koostööd. Kõik ei ole ka ausad. Rahaga seotud riskid on oluline maandada – ainult allkiri lepingul ei ole piisav, vaja on ka panga või kindlustusfirma garantiid.

15) Võidab see, kes viimasena alla annab!

Leppik jagas tähelepanekuid Äripäeva teemaveebi Tööstusuudised.ee hommikuseminaril. Loe pikemalt Kodumaja Grupi kogemustest Norras ajakirja Ehitaja mainumbrist

 

Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785