6. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Elastne teekate, mis vähendab mürataset

Foto: Erik Prozes
Euroopa teedel on suur väljakutse mürataseme vähendamine kiirteedel. Taanis on testimisel lahendus, kus tee on kaetud innovaatilise materjaliga, mis summutab rehvimüra märgatavalt, vahendab Euronews.

Belgia teadlase Luc Gouberti sõnul on võimalik teekatte materjalidega vähendada tuntavalt maantee mürataset.

"Meil on olemas kolm parameetrit - tekstuur, imendumine ja elastsus - viimast aga ei ole suuremal määral veel laialdaselt kasutatud," ütles Goubert.

Euroopa uurimisprojektis töötati välja elastne teekattematerjal, mis eemaldab umbes 85% energiat, mis tekitab liiklusmüra.

Teadlane Hans Bendtsen mõõtis uue materjali kasutegureid ning tema sõnul saavutas testmaterjal 8dB müra vähenemist, mida teadlased hindasid "märkimisväärseks".

"Võrdluseks, kui tahta müra vähendada müratõketega tee ääres, peaks barjääri kõrgus olema umbes 3 meetrit," ütles Bendtsen.

Materjali laborikatsetel veega avastati, et uus materjal laseb paremini läbi ka vihmavett, mis tähendab rehvidele väiksemat takistust ning parandab püsivust teedel.

"Tee elastne materjal koosneb purustatud autorehvidest ja graniidist. Sidusainena on kasutatud polüretaani," kirjeldas projekti kallal töötav laborant Annette Neidel.

Ümbertöödeldud rehvide kasutamine ei ole uus idee, kuid varasemad katsed on olnud vähese tee vastupidavusega ning kallid. "Püüame arendada materjali, mis on väga hea mürasummutamise omadustega, hea vastupidavusega, samuti hea hinna ning hea haardevusega," rääkis Bendtesen.

Haardevus on oluline just liiklusohutuse kontekstis, mida on uuritud ja testitud ka varasemalt Rootsis. Kummi sisaldav teematerjal tagab talvel parema haardevuse kui tavaline asfalt.

Teadusuuringute insener Carl Södergren selgitas kuidas nad uurivad uut materjali ning leiavad argemente selle materjali kasutamiseks.

"Me mõõdame hõõrdumist spetsiaalse simulaator autoga, millel on veel lisatud viies ratas ning mille koormust teele on võimalik muuta. 

"See kattematerjal on loomulikult kallim kui tavaline enamasti kasutuses olevad materjalid, ent me arame, et seda materjali saab kasutada müratõkete alternatiivina, mis on kohutavalt kallid. Seega arvame, et see võiks olla uus lahendus teede puhul," ütles uurimisprojekti teine teadlane Ulf Sandberg.

Kas see on piisavalt tugev?

Teadlased katsetavad uut teekattematerjali peal spetsiaalset karusselli, mis simuleerib aastast liikluskoormust testpinnale. Selle tulemusena on näha, kui kiiresti materjal kulub, puruneb või toodab reostust ja tolmu.

"Me teame juba, et see poroelastiline teekattematerjal on sama vastupidav kui tavaline asfalt. Oleme mõõtnud tolmutaseme tekkimist ning julgeme kindlalt väita, et see "toodab" tunduvalt vähem tolmu võrreldes tavalise asfaltkattega," rääkis teedeinsener Bjorn Kalman.

Teadlased usuvad, et uut teekattematerjali on võimalik hakata kasutama juba lähitulevikus kogu Euroopas, sest et uus materjal tagab vaiksema liikluse, on keskkonnasõbralik, turvaline ning ei vaja kõrvale tee müratõkke seinu.

Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785