Eesti ECO Klastri septembrikuisest energiatõhusa ehituse teadlikkuse uuringust tuli välja omavalitsuste vajadus planeerimises enam väliseksperte kasutada.
Selgus, et 75% uuringus osalenud omavalitsustest koostab ehitushangete lähteülesanded ja hankekutsed iseseisvalt, kaasamata väliseid spetsialiste. Samas toodi välja, et see võib olla üks põhjuseid, miks madalaima hinna kriteerium ehitushangete võitjate valimisel parimat ehitustulemust ei taga. Seega tunnistati vajadust spetsialiste senisest rohkem kaasata.
Küsitlusele vastanud omavalitsustes olid kõik teadlikud energiatõhusa ehituse vajalikkusest ja 25% vastanutest nimetas ka spetsialiste, kelle poole nõuannete saamiseks pöörduda. Uuring kinnitas, et Eesti üks vaieldamatuid autoriteete selles valdkonnas on Tartu Ülikooli tehnoloogiainstituut ja energiatõhusa ehituse tuumiklabor Tõnu Mauringuga eesotsas.
Ligi pooled omavalitsused tõid oma suurima murekohana välja piisava finantsvõimekuse puudumise ehitushangete tegemisel. See viitab vajadusele senisest veelgi enam Euroopa Liidu tõukefondide võimalusi selgitada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Uuringu eesmärk oli selgitada välja Eesti suurimate omavalitsusüksuste teadlikkus energiatõhusast ehitusest ja nende hoiakud selle temaatika vastu. Kuna Euroopa Liidu direktiivid nõuavad, et juba 2019. aastast peavad kõik Euroopa Liidu ühiskondlikud hooned olema rajatud nullenergiahoonetena, on Eesti omavalitsustel oluline end selleks ette valmistada.
Kuna uuringu teine eesmärk oli valdkonna kitsaskohtade väljaselgitamine, tehti uuring anonüümselt. Eesti kohalike omavalitsusüksuste poolt vastasid küsitlustele ehitusjärelevalve spetsialistid, majandus- ja planeerimisosakonna spetsialistid, linna-arhitektid, linnadisainerid, arengunõunikud ja ka vallavanemad ise.
Seotud lood
Saaremaa ettevõte OÜ Feizerton, mille kaubamärk Feirol on Eestis juba tuttav nii professionaalidele kui ka tavakasutajatele, on tegelenud enam kui 20 aastat kaablitoodete ja elektritarvikute arenduse, tootmise ja müügiga. Ettevõtte juhi Jüri Lemberi sõnul on neil turul omas nišis tugev positsioon, kuid samas on soov üha enam jõuda otse nii ehitusobjektidele kui ka lõpptarbijateni.