• 24.03.15, 12:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pertens: vahendite nappuses uued teelahendused mõistlik valik

Lemminkäinen Eesti juhatuse esimehe Sven Pertensi sõnul ei ole Eestisse rajatavad 2+1 teelõigud küll poole odavamad neljarealistest, ent võimaldab siiski muuta teid ohutumaks ka kiiremaks. Olulist rõhku tuleb pöörata ka uue teetüübi projekteerimisele.
Pertens: vahendite nappuses uued teelahendused mõistlik valik
  • Foto: Veiko Tõkman
2+1 teelõigud on uus teelahendus Eestile. Millistele osadele tuleb erilist rõhku panna rajatavate teelõikude ohutuse tagamisele?
Erilist tähelepanu tuleb pöörata liikluskorraldusvahenditele – liiklusmärgid, teekattemärgistus, sõiduraja kohal asetsevad foorid. Kui võimalik, tuleks kasutada sõidusuundade füüsiliseks eraldamiseks põrkepiirdeid.
Millistest 2+1 teede lahenduste standarditest lähtuda või tuleb neid hakata alles looma?

Artikkel jätkub pärast reklaami

2+1 teed on mitmetes riikides kasutusel, mistõttu on välja töötatud ka standardlahendusi ja põhimõtteid, mida eeskujuks võtta ja millest juhinduda. Samas ei saa kindlasti läbi ilma projekteerimiseta, sest iga teelõik on mingis mõistes individuaalne ja arvestama peab konkreetsete olukordadega.
Kuivõrd odavam on 2+1 teelahendused võrreldes 2+2 teelõikudega? Kui suur on hinnanguline protsentuaalne rahaline võit kogumaksumusest?
Kaherajalise 1+1 teelõigu ümberehitamine 2+1 lahenduse peale on kindlasti odavam, kui samale teelõigule 2+2 lahenduse ehitus. Samas ei moodusta 2+1 teelõigu ehitusmaksumus 2+2 teelõigu maksumusest mitte matemaatilised 50%, vaid pigem 60-80%, sõltuvalt tehnilistest lahendustest.
Kaks lahendust erinevad teineteisest ennekõike ühe sõiduraja ehitusmaksumuse võrra, aga näiteks teepeenarde, mulde nõlvade, külgkraavide jmt ehitusmaksumus ja projekteerimistööde maksumus on mõlemal juhul enam-vähem sama.
Teie arvamus lühidalt 2+1 teelõikude kohta. On see Eesti liikluskultuuri arvestades sobiv või mitte?
2+1 teelõik on nii ohutuse kui sõidumugavuse seisukohalt kindlasti parem kui 1+1 teelõik. 2+2 teelõik on omakorda parem 2+1 teelõigust.
Eesti liikluskultuur jätab paljuski soovida, kuid ainult sellele viidates 2+1 lahendustest loobuda ei oleks põhjendatud. Kindlasti väheneb näiteks möödasõitude ohtlikkus ja juhid riskivad vähem, teades, et kilomeetri või paari pärast saab möödasõiduks kasutada täiendavat sõidurada.
Paljudes kohtades on liikluskorralduslikult võimalik sõidusuunad põrkepiirete abil teineteisest eraldada, mis välistab võimaluse selleks mitte ettenähtud teelõigul möödasõite teostada. Kui raha ehitamiseks on piisavalt, tuleks muidugi eelistada neljarajalise maantee varianti, kuid vahendite nappuse tingimustes on 2+1 lahendus kindlasti parem praegusest olukorrast.

Seotud lood

Uudised
  • 25.03.15, 11:05
Suurorg: 2+1 teedel saame kasutada parimaid lahendusi
Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru sõnul oleks võinud 2+1 teede ehitusega alustada juba tunduvalt varem, ent praeguses seisus saame ära kasutada välisriikide parimaid lahendusi 2+1 sõiduteede ohutuse tagamisel.
Uudised
  • 25.03.15, 12:23
Merko: 2+1 teed võivad tekitada uusi ohuallikaid
AS Merko Ehitus Eesti tütarettevõtte Tallinna Teede ASi eelarveosakonna juhataja Mart Märtsoni sõnul tuleb rajatavate 2+1 teede puhul tähelepanu pöörata uutele võimalikele ohuallikatele, millega meie liiklejad veel tuttavad pole. Uusi teelõike tuleks Märtsoni sõnul vaadata kindlasti neljarealiseks ehitamise perspektiiviga.
Uudised
  • 24.03.15, 11:00
Maanteeameti soovitused ehitajatele 2+1 teelõikude rajamisel
Maanteeamet kuulutab sel aastal välja Eestis esmakordselt 2+1 teelõikude projekteerimise ning ehitamise hanked. Ehitusuudised.ee toimetus uuris, millise riigi kogemusest amet uute teelõikude rajamisel lähtub ning milliste riikide standarditega soovitab projekteerijatel ja ehitajatel tutvuda.
  • ST
Sisuturundus
  • 03.06.25, 10:20
Haapsalu Uksetehase teekond kirstudest, mänguasjadest ja pildiraamidest tuletõkke- ning helikindlate usteni
Rääkides Eestis valmivate kvaliteetsete uste ja akende tootmisest, ei saa üle ega ümber Haapsalu Uksetehasest. Ent pea 35 aastat järjepidevalt tegutsenud ettevõtte suund oleks võinud olla ka muu, sest esimese tootena valmistati tehases hoopis täispuidust kirst, mis tellimustööna Žiguli 09 katusel Soome sõidutati.

Enimloetud

1
Uudised
  • 25.06.25, 10:49
Tartu kiitis Siuru detailplaneeringu heaks
2
Uudised
  • 26.06.25, 06:45
Invego ja Reterra panid 14- miljonilisele Läti arendusele nurgakivi
Läti - see on Eesti arendajate uus suur trend! GALERII: vaata, mis seal toimus ja kes seal olid!
3
Uudised
  • 25.06.25, 06:45
4 võimast GALERIID: Metro Capital ja EBS panid haridus- ja ettevõtluslinnakule nurgakivi
Võimsad visuaalide ja fotode galeriid näitavad, mis sinna tuleb ning mis nurgakivipanekul toimus ja kes kõik seal olid - uuri lähemalt!
4
Uudised
  • 26.06.25, 12:43
Noobel GALERII: Scandium sai Marienholmi I etapi valmis
Vaata, mis seal toimus ja kes kõik seal kohal olid!
5
Uudised
  • 26.06.25, 10:04
Evecon sai uue juhi
6
Uudised
  • 19.06.25, 14:34
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Akupargi üldehituse, elektritööde ja paigaldustööde eest vastutab Eveconi tütarfirma WiSo Engineering. Akupargi alajaama ja ühendamise Eesti põhivõrguga teeb Connecto Infra.

Viimased uudised

Majandustulemused
  • 27.06.25, 12:38
Pärnits: Kuldajastu mõõtu majandusseis veel välja ei anna, kuid august oleme ehk läbi tulnud
Uudised
  • 27.06.25, 12:04
Küttesüsteemi muutmisel pääseb kõigi omanike nõusolekust
Uudised
  • 27.06.25, 12:02
Ettevõtja, see on määravaim tegur pangast laenu saamisel
Uudised
  • 27.06.25, 11:41
GALERII: Mapri ehitab viltuvajunud elamu uuesti üles
Mapri Ehituse järelteeninduse juht Ero Tragel: See, mis Lubja tänaval juhtus, on ainulaadne nii meie praktikas kui ka kogu Eesti ehitussektoris.
Arvamused
  • 27.06.25, 10:21
Soome ehituses terendub potentsiaal
Uudised
  • 27.06.25, 06:45
Renditööjõu pakkuja: sel suvel on Soome turg selgelt aktiveerunud
Kvaliteetne tööjõud on väga nõutud, ent selle leidmine on endiselt väga keeruline
Uudised
  • 26.06.25, 13:04
Selgus Narva Soldina põhikooli arhitektuurivõistluse võitja
Uudised
  • 26.06.25, 12:43
Noobel GALERII: Scandium sai Marienholmi I etapi valmis
Vaata, mis seal toimus ja kes kõik seal kohal olid!

Hetkel kuum

Siia võrsub linnak. Pealinna esindusliku piirkonna miljöö paneb arendajale, arhitektile ja ehitajale eriti suure vastutuse.
Uudised
  • 25.06.25, 06:45
4 võimast GALERIID: Metro Capital ja EBS panid haridus- ja ettevõtluslinnakule nurgakivi
Võimsad visuaalide ja fotode galeriid näitavad, mis sinna tuleb ning mis nurgakivipanekul toimus ja kes kõik seal olid - uuri lähemalt!
Arenduse brutopind on 7600 ruutmeetrit ja see peaks valmima 2026. aasta lõpuks (Visuaal: Arco Vara).
Uudised
  • 20.06.25, 06:45
Arco Vara alustas Kristiines uute elamute ehitust
Hetk nurgakivi panekult.
Uudised
  • 19.06.25, 06:45
Infortar pani nurgakivi Eesti ühele suurimale rohegaasijaamale
Vaata galeriid, kuidas ehitus edeneb.
Maa- ja Ruumiameti digiteenuste teenistuse direktor Taavi Jakobson ja Kliimaministeeriumi ehituse ja elukeskkonna osakonna juhataja arhitekt Kaja Pae.
Saated
  • 24.06.25, 14:00
E-ehituse platvorm toob utoopia lähedamale, kui oskad oodata
Esimesed korterid peaksid valmima 2026. aasta kevadeks.
Uudised
  • 25.06.25, 09:00
Aviaator tähistas sarikapidu – vaata uhket galeriid!
Sinna kerkib tulevikus rohkem kui 600 kaasaegset kodu
Ees laiuvad värsked välipadeliväljakud.
Uudised
  • 20.06.25, 08:15
Merko Uus-Veerenni arendus sai täiendust
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Uudised
  • 19.06.25, 14:34
Kiisal asuvasse Mandri-Euroopa suurimasse akuparki jõudis 126-tonnine hiigeltrafo
Akupargi üldehituse, elektritööde ja paigaldustööde eest vastutab Eveconi tütarfirma WiSo Engineering. Akupargi alajaama ja ühendamise Eesti põhivõrguga teeb Connecto Infra.
Kaasaegne Roto katuseaken on kõrgtehnoloogiline meistriteos, mis jätab varasemad mudelid kaugele seljataha.
  • ST
Sisuturundus
  • 16.06.25, 11:23
Katuseakende vananemine – probleem, millega peab arvestama

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele