Rail Baltica töötab välja energiavarustuse

Elektrikiirraudtee Hispaanias.  Foto: Kees Vanamölder

Kolme Balti riigi ühisettevõtte RB Rail eestvedamisel alustati uuringuga, et töötada välja Rail Baltica energiavarustuse allsüsteemi hankemudel ja kasutuselevõtu strateegia.

Leping uuringu teostamiseks allkirjastati tänavu jaanuaris INECO–ARDANUY konsortsiumiga, kuhu kuuluvad Hispaania inseneeria ja konsultatsiooniettevõtted Ingener?a y Econom?a del Transporte S.M.E. M.P., S.A. (INECO) ja ARDANUY Ingener?a, S.A (ARDANUY). Mõlemal konsortsiumipartneril on laialdane kogemus raudteesektoris, eriti energiavarustuse allsüsteemide osas.  

Rail Baltica energiavarustuse allsüsteemi uuringu alla kuuluvad raudtee elektrienergiavajaduse hindamine vastavalt Rail Baltica raudteel prognoositavale rongiliiklusele; Balti regioonis tegutsevate elektrienergia tarnijate analüüs; elektrienergia ülekandevõrkude analüüs; erinevate veojõualajaama tehnoloogiate analüüs ja vastav juurutamise strateegia; erinevate kontaktvõrkude tehnoloogiate analüüs ja vastav juurutamise strateegia; ülevaade elektrienergia tarnijate tingimustest energia pakkumisel ja tingimustele vastava energiavarustuse allsüsteemi hankemudeli tuvastamine, lähtudes eelkõige tõhususe aspektist. 

Rail Baltica energiavarustuse allsüsteemi rajamine on pikaajaline investeering, mistõttu on oluline teostada vastavasisuline eelnev analüüs, lähtudes parimast olemasolevast tehnoloogiast ja võttes arvesse selle elutsükli maksumust, et leida majanduslikult kõige otstarbekam lahendus. 

Peamiseks eesmärgiks on välja töötada energiavarustuse allsüsteem, mis on ohutu, koostalitlusvõimeline, töökindel, kohandatav vastavalt muutustele raudtee opereerimisel, disainitud arvestades liikluse iseloomu ja operaatorite vajadustega, koormuse, hoolduse ja energiakasutuse seisukohalt tõhus ja loodud eesmärgiga vähendada elutsükli kulusid ja seega tagada parem investeering.

Uuringu raames analüüsitakse süvitsi tehnoloogilisi aspekte, võttes arvesse muutuseid energiasektoris: paradigma nihkumine tsentraliseeritud toomiselt detsentraliseeritule, fossiilsetelt kütustelt taaskasutavatele ressurssidele, passiivsetelt tarbijatelt aktiivsetele “tootjatele-tarbijatele”. Konsortsium tegeleb nende muutustega, uurides turutingimusi, valikuvõimaluste kättesaadavust, sobivust ning erinevaid hankemudeleid.  

Üks Rail Baltica projekti eesmärke on rajada keskkonnasäästlik infrastruktuur. Peamine takistus EL’i kliimakohustuste täitmisel on endiselt transpordisektori poolt tekitatavad heitkogused, mida saab suuresti leevendada just läbi vedude suunamise raudteetranspordile. Raudteetransport on veetranspordi kõrval kõige energiatõhusam motoriseeritud transpordiviis. Energiavarustuse allsüsteemidel on raudteeinfrastruktuuris keskne roll. Sellest tulenevalt on see kesksel kohal ka EL’i jätkusuutliku liikuvuse poliitika kujundamisel ja teeviidaks kliimaneutraalse transpordi kättesaadavuse laiendamisel Euroopas. 

Uuringus analüüsitakse energiavarustuse allsüsteemide mõju keskkonnale ja võimalusi selle vähendamiseks nii projekteerimis- kui ka ehitusetapis, samuti raudtee toimimisel ning hooldamisel. Allsüsteemide projekteerimine, kättetoimetamine ja toimimine on sealjuures olulised valdkonnad, kus lisaks tehnoloogilistele muudatustele rakendatakse uudseid viise energiakasutuse jälgimiseks ning tõhustamiseks. Samuti otsitakse võimalusi heitgaaside vähendamiseks ja jätkusuutlikumate lahenduste rakendamiseks. Käesolev uuring mängib olulist rolli Rail Baltica projekti elluviimisel.

Uuringu tulemusi on oodata järgneva kaheksa kuu jooksul. 

Jaga lugu:
EHITUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad ehituse uudised igal nädalal enda postkasti.

Ehitusuudised.ee toetajad:

Enimloetud
Eva Kiisler
Eva KiislerEhitusväljaannete juhtTel: 56 600 050eva@ehitusuudised.ee
Sandra Malvik
Sandra MalvikEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 58 552 554sandra.malvik@aripaev.ee
Helen Paapsi
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785helen.paapsi@aripaev.ee