Toome alljärgnevalt peamised muudatused, mida tuleb silmas pidada nii hankijal kui ka pakkujal.
Hankelt kõrvaldamise alused
Olulise muudatusena annab eelnõu hankijale võimaluse kontrollida kõrvaldamise aluste puudumist ja kvalifitseerimise tingimustele vastamist esmajoones pakkujate endi kinnituste abil ning nõuda lisadokumentide esitamist üksnes edukalt pakkujalt. Kuivõrd ka eduka pakkuja kontroll toimub peamiselt elektrooniliste andmebaaside alusel, väheneb nii hankijate töö- kui ka ettevõtjate halduskoormus.
Laienevad hankija võimalused kõrvaldada riigihankest ebaausaid ettevõtjaid, sh lisandub hankijate poolt kaua oodatud võimalus kõrvaldada riigihankest ettevõtja, kes on oluliselt või pidevalt rikkunud eelnevalt sõlmitud hankelepinguid.
Kõrvaldamise aluste lisandumisega võetakse kasutusele heastamise instrument.
Ettevõtjale antakse võimalus tõendada hankijale, et ta on rakendanud meetmeid, mis on piisavad tõendamaks tema usaldusväärsust, olenemata kõrvaldamise aluse olemasolust.
Väiksemate ja keskmiste tegijate soosimine
Väikese ja keskmise suurusega ettevõtjate juurdepääsu riigihangetele lihtsustab hankes osale-miseks nõutavale käibele ülempiiri seadmine, mis on maksimaalselt kahekordne hankelepingu eeldatav maksumus. Kehtivas seaduses netokäibe suurusele piiranguid seatud ei ole.
Ehitusuudised.ee ja Advokaadibüroo Deloitte Legal korraldavad koostöös 5. mail Hangetekonverentsi, kus on põhifookuses innovatsiooni hankimine ning ettevalmistus väärtuspõhisemaks hankimiseks. Konverentsil toimub töötuba, kus läbi näidis piloothanke leitakse vastused küsimustele.
Vaata lisainfot siit ning registreeri konverentsile.
Uus lähenemine hindamisel
Pakkumuste hindamine saab ka edaspidi toimuma esmajoones hinna ja kvaliteedi alusel, kuid võimaldades kehtiva seadusega võrreldes paremini arvestada keskkonnahoidlikke, sotsiaalseid ja innovaatilisi aspekte. Uuteks võimalusteks on näiteks pakkumuse hindamine olelusringi kuludest või keskkonnamõjudest lähtuvalt.
Uus menetlusliik
Lisandub uus hankemenetluse liik – innovatsioonipartnerlus, mida hankija saab kasutada turul puuduva innovaatilise toote, teenuse või ehitustöö väljaarendamiseks ja soetamiseks.
Suund paberivabale asjaajamisele
Luuakse alused üleminekuks paberivabale e-riigihangete korraldamisele 2018. aasta sügiseks. Üleminekuajal saavad hankijad kohaneda uute normidega. Infotehnoloogilised võimalused nõuete täitmiseks pakub hankijatele ja pakkujatele riigihangete register. Eestis korraldati juba 2015. aastal 80 protsenti hangetest e-hangetena.
Paindlikkus ja mõisted selgemaks
Oluliselt paindlikumaks muutuvad hankelepingu muutmise võimalused. Väikesemahulised muudatused hankelepingus oleks tulevikus lubatud täiendava põhjendamiskohustuseta.
Õigusselguse huvides ühtlustatakse maksuvõla mõiste riigihangetes maksuvõla mõistega maksukorralduse seaduses.
Teenuste- ja ehitustööde kontsessioonide regulatsioon ühtlustub ja muutub paindlikumaks. Täiendavalt muudetakse riigihanke piirmäärasid ning vähendatakse hankijate aruandluskohustust.
Eelnõu väljatöötamisele kaasati üle 50 erialaliidu, huvigrupi ja ettevõtlusorganisatsiooni. Lisaks põhjalikule kaasamisele esitati eelnõu kooskõlastamisel veel üle 800 märkuse, sh valitsusväliste organisatsioonide poolt 194 märkust ja valitsusasutuste poolt üle 600 märkuse.
Riigihangete seaduse eelnõuga saab tutvuda eelnõude kodulehel
Ehitusuudised.ee ja Advokaadibüroo Deloitte Legal korraldavad koostöös 5. mail Hangetekonverentsi, kus on põhifookuses innovatsiooni hankimine ning ettevalmistus väärtuspõhisemaks hankimiseks. Konverentsil toimub töötuba, kus läbi näidis piloothanke leitakse vastused küsimustele. Vaata lisainfot siit ning registreeri konverentsile.