8. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Maakleri tööd hinnatakse õnnestunud müügitehinguga

Kinnisvaramaakleri töö ei ole pelgalt reklaamide üles riputamine ja objekti tutvustamine- maakleri olemasolu tagab praeguses turuolukorras üldse võimaliku müügi, sest varaomanikud hindavad ise oma vara praeguses turuseisus peaaegu alati üle, kirjutab EKFL juhatuse esimees Peep Sooman.

Korduvalt on tulipunkti küsimuseks olnud, kas kinnisvaramaakleri amet mitte mõttetu amet pole. Neid tulipunkte kroonivad tavaliselt inimesed, kes on suutnud oma vara realiseerida ilma maakleri abita ning kuulutavad, kui edukalt nad hakkama said.

Ma ei kaitse tingimusteta kõiki maaklereid. Kahjuks on siiani Eestis ka selliseid teenuseosutajaid, kellest tõesti kliendil kasu pole. Siinkohal aga on võimalik maakleri valikul kasutada erialaorganisatsioonide- Eesti Kinnisvarafirmade Liit ja Eesti Kinnisvaramaaklerite Koda- abi.

Järgnevalt toon aga välja professionaalse maakleri peamised kasutegurid, mida tegelikult peaks iga klient teenuseosutajalt ootama.

Õiglase müügihinna määramine. Vara omanikul puudub tavaliselt igasugune ülevaade turul toimuvast. Tal puudub ligipääs värskelt tehtud tehingute andmebaasidele ning seetõttu otsustab ta vara müügihinna analoogsete, kuid tihti ülehinnatud müügipakkumiste pealt. Lisaks liidab omanik müügihinnale nn oma kodu emotsiooni koefitsendi, mis teatavasti võõrale inimesele ei maksa punast krossigi. See aga peletab eemale vähesedki ostjad. Need on esimesed vead, mida maakler ei tee. Mainekates vahendusbüroodes on lisaks maakleritele/hindajatele ka analüüsikeskused, mis „toidavad“ maaklereid pidevalt värske turuinfoga. Maakleri välja öeldud reaalne müügihind võib omanikke hirmutada, vihastada või solvata, kuid maakleri töö on öelda kliendile tõde. Lisaks informeerib hea maakler kliente perioodiliselt turu muutustest, andes neil värsket infot misiganes asjaolude kohta, mis vara realiseerimisel olulised on.

Juriidiline tugi ja finantsalane nõustamine ning tehingu korrektne teostus. Enamus tehinguid ei kujuta endast vaid notaris ühe dokumendi vormistamist. Tehingu eduka läbi viimiseks on vaja välja selgitada objekti võimalikud eripärad, maakleri töö on ostjale leida sobivaim laenupakkumine, üürilepingute korral aga tuleb vormistada poolte adekvaatne õiguslik kaitse. Võimalike juriidiliste ohtude nimekiri on liiga pikk, et seda siinkohal välja tuua. Seetõttu soovitan tutvuda algselt Äripäeva ja Pindi Kinnisvara poolt valja antud kinnisvarakäsiraamatuga, kus on väga põhjalikult erinevad õiguslikud probleemid nii müügi- kui üüritehingu puhul välja toodud. Lisades siia kõikvõimaliku asjaajamise- reklaamide tootmine ja ilmutamine, dokumentatsiooni ettevalmistamine, vajadusel ka kliendi psühholoogiline ning finantsnõustamine- määrab maakleri olemasolu palju.

Ülaltoodud funktsioonid on maakleri puhul kõige olulisemad. Sisuliselt on esimene blokk neist meedikute keeles diagnoosi panemine ning teine blokk tulemuslik ravi.

Tõrvatilke meepotis on kahjuks alati igas tegevusvaldkonnas ning kinnisvarasektorgi pole sellest puutumata. On arste, kes ravivad iga väiksematki nohu ning kopsupõletikku sama grupi antibiootikumiga. On arste, kes haava operatsioonijärgselt kinni õmmeldes unustab tampooni haava- kes poleks selliseid lugusid kuulnud? Folkloori jõud ja sellest tulenevad mainekuvand ning hirm, kehvemal juhul isegi viha, on suur, kuid siiski on otsustanud inimesed meedikute abi kasutada- kui välja arvata paadunud rahvameditsiinifännid, sest tõepoolest, teatud haigusi/vigastusi saab edukalt ravida ka ainult pärnaõietee või teelehega.

Kindlasti ei võrdle ma kvalifikatsiooni poolest kinnisvaramaaklereid ja arste. See oleks viimaste suhtes lugupidamatu. Antud võrdluse mõte on, et iga amet on ellu kutsutud mingil kindlal põhjusel- turg, mis ei tugine nõudlusel, peaks olema ammu välja surnud. Kinnisvaramaaklerite abi aga kasutab üha rohkem inimesi. Järelikult on selleks vajadus.

Lõpetuseks julgen ka tunnistada, et hoolimata varasemast kinnisvaramaakleri töökogemusest ning hetkelgi värske turuinfoga pidevalt kursis olemisest olen kõikide perekondlike varade ostmisel-müümisel kasutanud elukutselise kinnisvaramaakleri abi ning pole siiani veel pettunud. Olen veendunud, et saaksin müügitööga ka ise hakkama. Kui aga ostuhuviline saab ühest pangast negatiivse vastuse või ta teeb mulle kahjuliku maksetingimuste ettepaneku, enamgi veel, kui ta püüab tehingut juriidiliselt keeruliseks ajada, siis nõuab see päevade pikkust tööd, et leida lahendused ja kompromissid. Ja loomulikult hoidku taevas selle eest, kui ma veel vale müügihinna peaks varale määrama... Lihtsam ja närvesäästvam, kõiki asjaolusid arvestades lõpuks ka odavam on see töö suunata neile, kes sellega igapäevaselt tegelevad.

 

Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785