• ST
  • 21.08.25, 09:00

Argo Luhaste: hilinemised ja lisakulud on sageli seotud geotehniliste oludega

Suurbritannias aastatel 1970–1994 läbiviidud ehitusuuringust, milles analüüsiti hilinemiste ja eelarve ületamiste põhjuseid, selgus, et 40% ootamatutest hilinemistest ja lisakuludest olid seotud geotehniliste oludega. Ehitaja vaates tõusetub küsimus: mis saab siis, kui tegelik kohapealne geotehniline olukord osutub arvatust keerulisemaks?
Argo Luhaste
  • Argo Luhaste
Sellele olukorrale on erinevaid lahendusi, kuid Leca eelis seisneb lahenduse kiiruses – seda saab mõõta tundide ja päevadega, mitte nädalate ja kuudega. Kui rääkida alternatiivsetest geotehnilistest lahendustest, nagu vai-plaat või vertikaaldreenid, siis need on üldjuhul kallimad või ajamahukamad võrreldes kergkruusapadjaga. Eestis on selliseid lahendusi juba rakendatud ning neid võiks kasutada veelgi rohkem. Näiteks võib tuua Värska piirivalvekordoni juurde viiva tee, mis on rajatud kergkruusale.
Lähtudes meie emaettevõtte Saint-Gobaini põhimõttest, mis eesti keeles võiks kõlada: "Muudame maailma paremaks paigaks, kus elada," mõtleme ka Leca Eestis nii kohalikest teedeehitusprojektidest kui ka Rail Balticu arendusest. Tuleb tõdeda, et meie Häädemeeste tehas on kindlasti võimeline tootma rohkem, kui on hetkel kergkruusa järele nõudlust.
Rail Balticu rajamisega on Eestis kõige kaugemale jõutud – käimas on juba konkreetsete lõikude ehitamine, mis on igati tervitatav.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kaks head näidet kergkruusa kasutamisest Euroopas:

Blackpooli tee aluspinna stabiliseerimine kergkruusa abil

Blackpoolis Loode-Inglismaal käimasoleva tee-ehitusprojekti eesmärk on ühendada kaks maanteelõiku. Asukoha lähedus merele tähendab, et piirkonnas esinevad pehmed pinnased, mis esitavad ehitustöödele suuri väljakutseid. Probleemide lahendamiseks nähakse ette enam kui 5000 m³ Leca LWA kergkruusa kasutamist pinnase stabiilsuse parandamiseks ja vajaliku infrastruktuuri rajamiseks.

Väljakutsed ja insenertehnilised lahendused

Pehme pinnase tõttu ei sobinud tavapärased ehitusmeetodid. Seetõttu valiti lahenduseks kerge täitematerjal Leca LWA, mis vähendab oluliselt koormusest tingitud vajumist ja tagab stabiilse aluse. Selline uuenduslik lähenemine suurendab konstruktsiooni terviklikkust ja tagab tee pikaajalise vastupidavuse.

Kokkuvõte

Leca LWA strateegiline kasutamine on osutunud võtmetähtsusega pehmel pinnasel esinevate probleemide ületamisel, võimaldades projekti edukat elluviimist. Tee valmimisel paraneb piirkondlik ühenduvus, toetatakse kohaliku ettevõtluse arengut ning tõstetakse transpordi tõhusust – seda kõike liiklushäireid minimeerides ja Blackpooli transpordivõrgustiku kestlikkust suurendades.

Kergkruusa kasutamine aluskonstruktsioonide kindlustamiseks sadamas

Kui ehitise aluskonstruktsioon tuleb rajada pehmetele mudakihtidele, on kerge ja stabiilse täitematerjali kasutamine vajumise riski minimeerimiseks hädavajalik. Just seetõttu otsustas projektikonsultant kasutada Taanis Nystedi sadama sulundseina rajamisel Leca LWA kergkruusa. Projekteerijaks oli Munck Havne & Anlæg, kes hindas lahenduse tehnilisi eeliseid ja majanduslikku tasuvust.

Miks just Leca LWA?

Leca LWA valiti tänu asjatundlikule nõustamisele, tõhusale tarnele ja kuluefektiivsusele võrreldes näiteks vahtklaaskillustikuga. LWA väike mahukaal oli kriitilise tähtsusega koormuse vähendamisel, aidates tagada stabiilse ja vastupidava konstruktsiooni.

Tõhus tarne ja paigaldus

Objektile tarniti kuus koormat Leca kergkruusa, igaühes 100 m³ materjali. Paigaldamiseks kasutati pneumaatilist puhumismeetodit läbi eriti pika vooliku, mis võimaldas paigaldada kogu koorma kahe kuni kahe ja poole tunni jooksul, kasutades vaid kahte töömeest. Meetod osutus oluliselt tõhusamaks kui ekskavaatoriga paigaldus, mis oleks pehmel pinnasel olnud keeruline.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.08.25, 11:39
TalTechi uuring kinnitab: Airoboti niiskustagastusega soojusvaheti on Eesti kliimas kõige tõhusam
Eestis on aastaid püsinud arusaam, justkui plaatsoojusvahetid, eriti niiskustagastusega ehk ERV-tüüpi seadmed, ei sobi meie kliimasse. Levinud on hirm, et need külmuvad talvel ja ei ole energiatõhusad. See müüt pärineb ajast, mil turul levisid odavad ristvoolu vahetid, mille kasutegur oli madal ja automaatika olematu. Tänapäeval on see eelarvamus ajale jalgu jäänud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele