Aivo Adamson ei tulnud selleks, et meeldida

Aivo Adamson
Aivo Adamson

Kolm aastat maanteeameti juhina töötanud Aivo Adamson kinnitab, et ei läinud ametisse selleks, et meeldida. Nüüd on kalendris tekkinud vabad augud, mis tähendab, et aeg on edasi liikuda.

“Ma ei tulnud siia ametisse selleks, et meeldida. See ei olnud üldse eesmärk,” märgib ta kindlameelselt.

Tema hinnangul on tal hästi õnnestunud üldjuhtimine. Algusest peale on ta pidanud oma töötajatele blogi, teinud sinna kaks korda nädalas sisse­kandeid. “Sellel on tohutu jõud organisatsioonis,” tõdeb ta.

Adamson kirjeldas blogis oma juhtimispõhimõtteid ja kirjutas maanteeameti asjadest. Adamsoni põhimõte on, et ära otsi piiranguid, vaid otsi piirangutele väljakutseid. “Riigisektoris töötamine on samamoodi – ära piira end seadustega, vaid otsi väljapääsu,” selgitab ta.

Lahkumismõtted tekkisid Adamsonil detsembris, kui tehti maanteeameti uut strateegiat. “Siis vaatasin, et palju asju on õigele teele seatud. Nüüd on aeg minna vaatama uut valdkonda. Aeg on seekord riigisektoriga hüvasti jätta. Erasektor on see, mis mind praegu paelub,” märgib ta.

Kuhu Adamson läheb, ei ole ta nõus veel avalikustama. Ta mainib vaid, et teeb valiku selle järgi, kus on võimalik head tulemust teha. “See ei ole ainult rahaline, vaid seal peab olema ka seda, et sa mõjutad midagi. Kui sa mõjutad midagi, siis on see hea tulemus.”

Riigitöö vs. erasektor. “Kui erasektoris soovid, et inimene tuleb sinu juurde ja maksab teenuse eest raha, siis riigiasutuses võtsime vastupidise suuna. Mida vähem inimesed meie juures käivad, seda parem. Riigi ülesanne on oma inimesi vähem koormata mitte­vajalike tegemistega. Kipume vastandama erasektorit ja riigisektorit ning kujundame riigi ja erasektori suhtes negativismi. Riigis ei ole kõik nii halvasti ja on võimalik toimetada eraettevõtte meetoditega. Hea oleks, kui veelgi rohkem inimesi tuleks erasektorist riigisektorisse ja vastupidi.”

Palgad riigitöös vs. erasektoris. “Erasektoris on kõrgemad palgad. Millegipärast väärtustatakse erasektoris häid inimesi teisiti. Kui sa lähed heade tegijate juurde, siis makstakse väga hästi. Millegipärast üritatakse meie riigis kõiki võrrelda nende ametikohtadega, kus makstakse 3500–4000 eurot ja öeldakse, et miks riigis nii kõrged palgad on. Miks me võrdleme erandeid enamusega? Vaataks ikka, et ka riigis on tipptegijaid, võrdleks tippe tippudega. Riigiametis ei tohiks vältida seda, et minnakse turule tippe otsima. Ametitel peab olema võimalus saada häid inimesi. Palgasüsteem ei tohi olla hierarhias kinni, siin on vastutuse ja kompetentsi teema. Tippspetsialistidele, keda on vähe, peab olema võimalus head palka maksta. See, et riik läheks erasektori palkadega konkureerima, seda ei tohiks olla. Ei tohi võta võimalust ära tippudele maksta, aga see ei tohi tekitada palgarallit. Miks me ei taha, et meil riigis head inimesed oleks? Kellelegi niisama midagi ei maksta.  Kui mina tulin madalama palga peale, siis tööd ma teen ikka samamoodi.”

Saavutused maanteeametis. “Need ei ole minu saavutused, vaid meeskonna saavutused. Klienditeenindus on heale järjele tõusnud. Me oleme hakanud oma partnereid, eriti ehitusettevõtteid, võrdselt kohtlema. Hangetevaidluste arv on vähenenud. Maanteeameti maine on oluliselt parem. Oleme olnud avatud organisatsioon. Ei ole midagi varjanud ja oleme rääkinud asjadest nii, nagu nad on, ei ole ilustanud. Kui Vaida sild on probleem, siis me ütleme, et see on probleem. Ei saa öelda, et kõik ehitajad on pätid ja pahatahtlikud, sina oled tellija ja kui sa ei oska kirjeldada nõudeid, mida tahad, siis ei saa süüdistada töövõtjat.”

Suhe poliitikaga. “Poliitikud ei istu mul kuklas ja ma ei lahku nende pärast. Mul on kõikide poliitikutega väga head suhted, ükskõik, kust parteist nad on. Mina käsitlen neid kui inimesi, mitte kui poliitikuid. 
Mul on õnnestunud oma tööd nii hästi teha, et poliitikutel ei ole olnud vaja sekkuda. Algselt oli mul ka Marika Priskega kokkuleppe, et kui keegi tuleb üle minu pea asju ajama maanteeametis, siis tekib küsib, milleks mind vaja on. Mul õnnestus vist nii teha, et asjad läksid õigesti ja ei olnud tarvis kellelgi sekkuda. Endas on ka palju kinni, kui ma ise tahan teha, ise tahan muuta ja oli usaldus olemas, siis on kõik korras. Mul on jäänud selline mulje, et enne mind juhtisid ikkagi poliitikud seda ametit. On vahe, kas oodatakse käsku või mõeldakse oma peaga. Mina eelistan oma peaga mõtlemist, see peaks edasi viima. Paljude ametite juhid on uurinud, kuidas ma saan nii vabalt toimetada. Mind ei ole poliitikasse kutsutud ja ise ei ole ka tahtnud minna.”

Koalitsioonileppest ja raha kogunemisest. “Kui valitsus oleks tulnud ja rääkinud läbirääkimiste käigus, mis toimub, mida täna rääkisid, kuhu nad jõudsid või ei jõudnud, oleks ära rääkinud isegi eriarvamused partnerite vahel, siis ei oleks koalitsioonileppe ümber selline aura ja jahumine. Ma toetan seda mõtet, et teedeehitust osaliselt finantseeritakse teatud maksudest. Kütuseaktsiisi tõstmise asemel oleks võinud maksustada autot, mis on otsesemalt seotud varamaksuga. Kui on olemas haigekassa, siis miks ei võiks olla teekassa. Rahastamist on võimalik muuta paindlikumaks. Igasuguste maksude teemal ei ole oluline see, kuidas täna riigieelarvet täidetakse, vaid mis on iga maksu mõju ja milles see väljendub ja kellele mõjub.”

Milline juhina/inimesena on. “Olen kogu aeg avameelne olnud, ei ole kunagi jätnud midagi ütlemata. Nii on palju lihtsam elada. Nii kaua kui maanteeametis olen olnud tööl, siis olen olnud avameelne. Kui on probleem, siis räägime probleemist ja nimetame asju õigete nimedega. Sellised on ka meie väärtused. Vaadates minu ajalugu, siis inimestel tekib küsimus, kas tal on kindel huvi. Pangas töötades olin riskijuht, IT-juht ja nüüd tegelen teedega. Et kui mõelda, mis nendel valdkondadel on seost, siis vastus on, et need erialad kõik arendavad, need huvitavad mind. Kõik on olnud huvitav ja arenev, sobin keskkonda, kus olen sunnitud hästi palju ise juurde õppima ja uuendusi tooma. Minu tugevus on üldjuhtimine, kuid koos kätega mõnikord mootorisse minemisega.”

Osale arutelus

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ehitusuudiseid sotsiaalmeedias:

RSS

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Ajakiri Ehitaja

november 2017

Teabevara ehitus­spetsialistile

Valdkonna tööpakkumised

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017

Ehituse erilehed