25. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Suurorg: 2+1 teedel saame kasutada parimaid lahendusi

Foto: Raul Mee
Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru sõnul oleks võinud 2+1 teede ehitusega alustada juba tunduvalt varem, ent praeguses seisus saame ära kasutada välisriikide parimaid lahendusi 2+1 sõiduteede ohutuse tagamisel.

2+1 teelõigud on uus teelahendus Eestile. Millistele osadele tuleb erilist rõhku panna rajatavate teelõikude ohutuse tagamisele?

Kuna Eestis puudub varasem kogemus, siis on keeruline hinnata ja välja tuua kindlaid fakte, kuid saab eeldada, et erilise tähelepanu all võiksid olla möödasõiduradade lõikude pikkused, sõiduradade eraldamine põrkepiiretega ja liikluskorralduse arusaadavus liiklejatele.

Millistest 2+1 teede lahenduste standarditest lähtuda või tuleb neid hakata alles looma?

Eestis ei ole 2+1 sõiduradadele välja töötatud eraldi standardeid. Projekteerijad kasutavad arvatavasti lähiriikide teadmisi, kogemusi ja kohalikke nõudeid. Kokkuvõttes peaks see olema Eestile hea variant, sest saame kasutusele võtta parimad lahendused ja ei pea hakkama enam midagi välja mõtlema. Lõppmaksumust see ei tohiks mõjutada.

Kuivõrd odavam on 2+1 teelahendused võrreldes 2+2 teelõikudega? Kui suur on hinnanguline protsentuaalne rahaline võit kogumaksumusest?

Kuna Eestis pole varem 2+1 lahendust kasutatud, siis ei saa otse sellele küsimusele vastata. Loodetavasti on vastavad analüüsid Maanteeamet juba läbi viinud ja näeb selles olulist hinnavõitu.

Teie arvamus lühidalt 2+1 teelõikude kohta. On see Eesti liikluskultuuri arvestades sobiv või mitte?

Liiklejana olen arvamusel, et olulistele riigimaanteedele, kuhu lähiajal ei planeerita 2+2 sõiduraja väljaehitust, on 2+1 lahendus sobiv, Suureneb tee läbilaskevõime ja tõuseb liiklusohutus. 2+1 teelõigud peaks kaasa aitama ka Eesti üldisele liikluskultuuri tõusule ja väheneb vajadus sooritada ohtlikke möödasõite. Samas tuleb liiklejatele anda aega uute lahendustega kohanemiseks.

Ettevõtjana ja ehitusinsenerina oleksin soovinud, et riigil oleks olnud rohkem julgust nimetatud lõike planeerida juba oluliselt varem, mis omakorda oleks taganud tänaseks juba reaalse liiklusohutuse statistika ja tagasiside liiklejatelt. Riigimaanteede arendamine ja rahastamine peab olema stabiilne. Ebamõistlikud on järsud suunamuutused, kus ühel kümnendil planeerib riik uhkeid liiklussõlmi 2+2 radadega ja teisel remonditakse vaid asfaltkatet ning niinimetatud uute Nokiatena tuuakse lauale 2+1 rajad. Mõistlik on üheaegselt planeerida ja investeerida erinevatesse insenertehnilistesse lahendustesse, mis annavad mitmekülgsemat liiklusohutuse ja -käitumise tagasisidet.

Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785