Järgneb vandeadvokaadi Priit Lätti kommentaar
Teatavasti vedelkütuse erimärgistamise seaduse muutmise seadusega lõpetati erimärgistatud vedelkütuse kasutamine paiksetes mootorites ning kaevandus-, metsandus- ja ehitustöödel alates 2012. Arvestades asjaolu, et ehituse töövõtulepingu täitmine on seotud mahukate kulutustega kütuseaktsiisiga maksustatud kaupadele, mõjutas soodustuse kaotamine ja sellega kaasnev hinnatõus lepingu täitmisega seotud kulusid.
Enamus riigihangete tulemusena suuremate ehitustööde tegemiseks sõlmitavaid ehituse töövõtulepinguid põhineb nn FIDIC tingimustel. FIDIC näeb sõnaselgelt ette, et lepinguhinda tuleb korrigeerida, kui on toimunud muudatused seadusandluses (sh nii uue õigusakti vastuvõtmisest kui ka olemasolevate õigusaktide muutmisest), aga ka kohtute- või valitsusepoolsest nende õigusaktide ametlikust tõlgendusest tulenevat mõju kulude suurenemisele või vähenemisele, mis on tehtud pärast lepingu sõlmimist ning mis mõjutab töövõtjat lepingust tulenevate kohustuste täitmisel.
FIDIC-u kohaselt eeldab hinna korrigeerimine õigusakti muudatuse mõju lepingu kulude suurenemisele või vähenemisele ning selle mõju töövõtja lepinguliste kohustuste täitmisele.
Seega välistab ainuüksi FIDIC aktsiisimäära tõusu või soodustuse kaotamise käsitlemise pakkuja või töövõtja äririskina.
Kuivõrd hankijad ei saanud aktsiisimäära muutmist või soodustuse kaotamist enne hankelepingu sõlmimist ette näha, on sellistel juhtudel täidetud ka riigihangete seadust. Antud juhul ei ole töövõtjatele tekkinud täiendavate kulude hüvitamiseks hankelepingu muutmine ka riigihangete seadusega vastuolus.