Tükitööl ohverdatakse tervis tihti tööle

Ehitusel võetakse tervise arvelt riske tihti tükitool, kui ei kasutata õigeid abivahendeid või rasket tööd lihtsustavaid abivahendeid.

Ehitustöö on füüsiliselt raske ja võib sisaldada keerukaid ja ebamugavaid tööasendeid, mistõttu ebasobivate töövõtete kasutamise korral võib tekkida nii lihaste kui liigestega seonduvaid tervisemuresid. 

Ergonoomiline töö tähendab, et hoiame oma keha töötamisel õigesti, meil on õiged töövõtted ning kasutame ergonoomilisi mehhanisme, seadmeid ja abivahendeid. Ergonoomiat aitab parandada töö õige organiseerimine ehitusobjektil.

Tugi –ja liikumiselundite probleeme ehitusalal põhjustavad käsitsi raskuste teisaldamine. Lisaks tõstmisele on ebamugavad asendid, mille puhul tuleb kanda esemeid käed üleval või kaenla all, samuti  kummargil ja väändunud tööasendid. Ohud võivad tekkida tükitööl, kus põhinäitajaks aeg ja hind ning seetõttu võetakse riske oma tervise arvelt ja ei kasutata ehitustööd kergendavaid töö- ja abivahendeid. Samuti on keeruline valida konkreetse töö jaoks sobivat abivahendit.

Tööasendi mõju

Selja kummargil või väändunud asend ja pikaajaline koormus võib muuta liigesed hellaks või jäigaks ning põhjustada valu lihastes, liigestes ja kõõlustes.

Pea alaspidi kummardamine või küljele kallutamine ja kaela pööramine koormab kaelalihaseid, liigeseid ja kõõluseid. Taha painutatud peaga töötamisel on kaelalülide vaheliste avade kitsenemise tõttu häiritud vereringe ja närvisüsteem. Eelmainitud probleemid väljenduvad valuna liigutamisel, pideva valuna ja liikumisulatuse vähenemisena. Kükkasendis või põlvili töötamine, kui seda teha pikemat aega, tekitab vereringe häirumisest tulenevat kipitust, valu ja lihasjäikust.

Abivahendid ennetavad tervisemuresid

Et ennetada võimalike tervisemuresid, tuleks kasutada tõstmiseks ja kandmiseks mõeldud tööd kergendavaid abivahendeid – kandesangasid, mitmesuguseid kärusid, rullkange, tööriistade pikendusvarsi. Palju abi võib olla õige kõrgusega töölavadest ja tellingutest, mis võimaldavad tööd teha upitamata, kummardamata või selga väänamata ja nii jäävad ka käed õlgadest madalamale.

Kükkis või põlvili töötamisel on mõistlik leida sobivaim tööasend ning tõstmise puhul püüda seda teha sirge seljaga ja kehale lähedal. Võimalusel võiks üritada töötada pea püsti ja kael sirge, säilitades seejuures head rühti ning vahetada tööasendeid ja teha taastavaid liigutusi. 

Kujundades ergonoomiliselt sobiva töökeskkonna, suureneb tootlikkus, paraneb töö kvaliteet ning väheneb füüsiline koormus ja vigastusoht. Töötaja jaoks muutub töötamine psühholoogiliselt meeldivamaks – nad kogevad, et nende töökoormust vähendatakse ja töökeskkonna eest hoolitsetakse.

Osale arutelus

  • Jüri Veisberg

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ehitusuudiseid sotsiaalmeedias:

RSS

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Ajakiri Ehitaja

oktoober 2017

Teabevara ehitus­spetsialistile

Valdkonna tööpakkumised

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Ehituse erilehed