1. juuli 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Laenuandjal tänasest suurem teavituskohustus 

Alates 1. juulist peab tarbija enne laenulepingu sõlmimist saama laenuandjalt detailse teabelehe laenuga kaasnevate peamiste kohustuste kohta, teatab tarbijakaitseamet. Seega suureneb laenuandjate hoolsuskohustust, mis peaks vähendama buumiaegse laenamishulluse kordumisriski.

“Teabelehe, kui laenuandmise kohustusliku elemendi, lisamise eesmärk on laenuvõtjate lihtne ja arusaadav teavitamine asjaoludest, mis seni võisid jääda laenuandja esindaja suva ja laenuvõtja arusaamiste ning küsimisoskuste vahelisse amorfsesse hägusse," sõnas tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste lausus.

Muudatused ei puuduta üksnes pankade ning kiirlaenuandjate poolt väljastatavaid laenusid, vaid laieneb ka liisinglepingutele ja järelmaksudele (mööbel, riided, tehnika vms). See tähendab, et tarbija peab teabelehe saama ka siis, kui ostab järelmaksuga toote näiteks kataloogist, internetipoest või koduuksemüügi kaudu (tolmuimejad, veepuhastusseadmed) või siis uue telefoni mobiilioperaatorilt, sõlmib prügikonteineri järelmaksulepingu prügiveoettevõttega vms.

Seega puudutavad muudatused peaaegu kõiki laenu, krediidi või järelmaksuga tehtavat tehinguid. Ainult üksikute laenude, näiteks õppelaen või teatavat liiki arvelduskrediidi puhul, ei ole teabelehe andmine kohustuslik.

Teabeleht peab olema kirjalikus vormis (või selle kirjalikku taasesitamist võimaldavas), mis tagab tõestusmaterjali võimalike probleemide korral.  Kindlasti peab teabelehe esitama enne laenulepingu sõlmimist, et tarbijal oleks kirjutatuga eelnevalt võimalik tutvuda.

Teabelehe ühepoolselt andmata jätmine või selle andmine samaaegselt lepinguga on  aktsepteeritav ainult sellisel juhul kui tarbija annab selleks nõusoleku. Vastasel juhul peaks laenuandja selline käitumine olema tarbijale märguanne kõrgendatud valvsuseks.

Teabelehel peab kirjas olema selgelt välja toodud kõik lepingus olulisim:- Laenusumma suurus ja selle ülempiir ning lepingu kestus

- Krediidi kättesaamise viis ja aeg- Tasumisele kuuluv igakuine makse suurus ja maksete koguarv- Kõigi tarbija poolt krediidi tagasimaksmiseks ja krediidi kogukulu kandmiseks tehtavate maksete kogusumma- Tarbijalt nõutavad tagatised ja mis juhtub siis, kui tarbijal peaks tekkima makseraskus- Aastane intressimäär- Krediidi kulukuse määr ehk kogu laenu kulu ühes aastas sh intress, lepingu sõlmimise tasu, kohustuslikud kindlustusmaksed jm- Kõikvõimalikud võlgnevusega lisanduvad tasud

Seadusemuudatusega kaasnevad olulisemad muudatused tarbija jaoks- Laenuandjal on kohustus anda tarbijale põhjalikke selgitusi laenu kohta ning hoiatada makseraskustesse sattumise tagajärgedest

- Lepingut ei pea sõlmima enam kirjalikult, piisab kirjalikult taasesitavast vormist (ehk võib olla internetis sõlmitud, kui tingimustega saab hiljem tutvuda)- Leping muutub põhjalikumaks ning informatiivsemaks – nt täpsustatakse krediidi kulukuse määra arvutamist- Lepingust taganemise õigus pikeneb seniselt 7-lt päevalt 14-le päevale- Muutub ennetähtaegse tagasimaksmise kord, mis laieneb ka hüpoteegiga tagatud lepingutele - Laenureklaamides tuleb näite abil näidata krediidi kulukuse määra suurust- Tarbija nõudmisel peab laenuandja lisaks teabelehele esitama tasuta ka lepinguprojekti koopia - Seoses laenuettevõtete hoolsuskohuse suurenemisega võib laenu saamine olla raskem või võimatu, kuna laenuandjad peaksid kontrollima senisest põhjalikumalt laenuvõtja tausta ning maksevõimelisust.

Tarbija kohustusedKuigi laenuandjal on oluliselt suurem kohustus tarbijate maksevõimet hinnata ja teavitada teda kaasnevatest riskidest, on tarbijatel endal kohustus:

- Adekvaatselt hinnata oma maksevõimet, arvestades kõiki oma igakuiseid väljaminekuid ja teavitades neist ka laenuandjat;- Lugeda lepingutingimusi ning kui midagi jääb selgusetuks, siis täpsustada üle;- Teha endale selgeks, millised on tagajärjed, kui laenu ei suudeta enam tagasi maksta;- Makseraskuste tekkimisel suhelda laenuandjaga, mitte vältida suhtlust ning ignoreerida tekkinud olukorda;- Vajadusel konsulteerida võlanõustajaga.

 

Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Ehitusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Teeli RemmelgEhitusvaldkonna juhtTel: 51 23 770
Triin UibopuuEhitus ja kinnisvara konverentside programmijuhtTel: 51 990 655
Helen PaapsiReklaamimüügi projektijuhtTel: 5880 7785