Järjest kallinev nafta muutis tee-ehituse õnnemänguks

Ootamatult kõrgele tõusnud nafta hind on seadnud Eesti tee-ehituse ettevõtted sundseisu, kus varem sõlmitud lepingud toodavad 10 kilomeetri kohta mitmeid miljoneid kahjumit.

Viimase kahe aastaga on asfaldi hind vähemasti kahekordistunud. Nafta hinnatõusu lõppu pole näha, kuid tuleval aastal peavad tee-ehituse masinad loobuma erimärgistatud kütusest, mis tõstab ehitushinda veelgi.

Hea, kui töötame 2-3%-lise rentaabluse piiril ja teenime tasa masinate kulumise, kuid möödunud aastal see nii ei olnud, rääkis Äripäevale Trev-2 Grupi nõukogu liige Lembit Makstin. Mehe sõnul jäi praegu Männiku teed ehitav ettevõte mullu miinusesse, mistõttu pidi kaasama värsket raha.

Markantsematel juhtudel võib nafta ja bituumeni hinna kallinemise tõttu ühes hankes ehitatud tee iga ruutmeetri hind anda 15% kahjumit, avaldas Eesti Asfaldiliit täna. See on näha ka liidu liikmesettevõtete 2010 majandusaruannetest. Kõigi ettevõtete käibed on silmnähtavalt vähenenud, kuid sellele lisanduvad miljonitesse kroonidesse ulatuvad kahjumid.

Asfaldiliit on tulutult püüdnud maanteeameti ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga läbi rääkida takistamaks ühelt poolt ehituskvaliteedi langust ning teisalt ettevõtteid hinges pidada. Seni pole kaks aastat ametnike vahet jooksmist tulemusi andnud.

Trev-2 Grupi nõukogu liige Lembit Makstin ja ettevõte juhatuse esimees Tõnis Pleksepp kinnitasid otsekui ühest suust, et ettevõtted loodavad bituumeniindeksi kehtestamisele, kuid ehkki otseseid takistusi selle kasutusele võtuks pole, sõlmitakse lepinguid edasi vanamoodi. Tööde ajal kasvanud bituumeni hind väljendub ehitatavate teede lühenemises ja plaanitust kitsamaks jäämises. Kokku hoitakse aga ka mujal, näiteks kõnniteelt ning äärekividelt.

Eesti asfaldiliidu juhatuse esimees ja Lemminkäinen Eesti ASi juht Sven Pertens rääkis, et ametnikud ootavad bituumeniindeksi kasutamiseks poliitilist otsust. Seega peaks otsus tulema majandus- ja kommunikatsiooniministrilt Juhan Partsilt, kes pole aga liidu nimel aprillis saadetud kirjale siiani vastanud.

"Nafta hinna tõus ja langus maailmaturul ei sõltu Eesti ettevõtjatest, küll aga mõjutab meid," ütles Pertens. Lihtsa näitena tõi ta 2009. aastal sõlmitud lepingu, mille täitmine tõi ainuüksi bituumeni kallinemisest 2010. aastal iga 10 km uue teekatte ehitamisest 5-6 miljonit krooni kahjumit.

Viimase aasta-kahega on riigihangetel osalevate suuremate teede-ehitusfirmade arv kahanenud poole võrra, kümnelt ettevõttelt viiele, rääkis Makstin. Kui kaua ehitajad praegusele olukorrale vastu peavad, ei osanud ta öelda, kuid lisas, et nende kannatus on katkemise äärel.

Asfaldiliit on seisukohal, et ettevõtted päästaks pankrotist ning tee-ehituse kvaliteedi langusest Soomes kasutatav indeksite süsteem, mis võtab jooksvalt arvesse naftast toodetava bituumeni hinna tõusu ja langust ning ehitajaga arveldatakse vastavalt muutusele. Asfaldiliidu ettepanek on seejuures kahesuunaline - teatud puhkudel kompenseerivad ettevõtted hinnalanguse riigile. Bituumeni hinnaindeksi saab võtta riigihangete seadust ning teisi seadusi muutmata.

Soomes kogub statistikaamet bituumeni müüjatelt hinnainfo ning selle järgi määratakse igakuiselt bituumeni hinnahindeks. Hankedokumentides paneb tellija kirja pakkumise tegemiseks kasutatava võrdluskuu. Bituumeni kogus määratakse segu koguse ja retsepti järgi. Teades segu tootmise kuu kohta käivat bituumeni hinnaindeksit saadab töövõtja tellijale asfalteerimistööde aja kohta igakuiselt bituumeni hinna muutuse kohta kas arve või kreeditarve.

Osale arutelus

  • Anne Oja

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ehitusuudiseid sotsiaalmeedias:

RSS

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Ajakiri Ehitaja

oktoober 2017

Teabevara ehitus­spetsialistile

Valdkonna tööpakkumised

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Ehituse erilehed