Ehituslepingute sõlmimisel määratletakse ehitaja poolt kasutatavate matejalide valik reeglina lepingu lisaks olevas projektis ja spetsifikatsioonis, kirjutab Roosikrantsi Õigusbüroo juhataja Ivo Nagel.
Materjalide määratluse täpsus varieerub olenevalt ehitusobjektist. Üldiselt võib öelda, et materjalide valikust tulenevaid vaidlusi esineb väga tihti.
Kõige levinum on, et tellija poolt määratletakse ära materjalide tüübid ja konkreetse materjali valik jääb ehitaja teha, arvestades, et materjal peab vastama spetsifikatsioonis ettenähtud kvaliteedinõuetele. Sellisel juhul on ehitajal võimalus leida kõige odavam võimalik materjal, mis nõuetele vastaks ja seeläbi enda kulusid vähendada ning tellijal on võimalik saada ehitajalt odavama hinnaga pakkumine. Tellija jaoks esineb siin aga oht, et ehitaja püüab võimalikult odava hinna saavutamiseks materjalide kvaliteedis järgi anda ja võimalused vaidluste tekkimiseks on suured.
Samas tuleb praktikas ka ette lepinguid, kus tellija on ülitäpselt ära määranud kõik materjalid ja ka materjalide tootja. Sel juhul peab ehitaja nendest nõuetest kinni pidama ja materjalivalikust tulenevaid vaidlusi jääb vähemaks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui vaadata materjalivaliku määratlemist erinevate poolte vaatenurkadest, siis ehitaja jaoks on alati kasulikum, kui materjalide määratlus lepingus on võimalikult umbkaudne. Tellija seisukohast aga oleneb materjalide määratluse täpsuse aste pigem sellest, kas ta tahab kindlasti tagada kvaliteeti või soovib saada võimalikult odavat hinda.
Mida umbmäärasemalt materjalid on lepingus määratletud, seda suurem on võimalus sellest tulenevate vaidluste tekkeks poolte vahel. Siinkohal on lai tööpõld spetsialistidel, kelle poole vaidluse korral ekspertiiside saamiseks pöördutakse.
Seotud lood
Saaremaa ettevõte OÜ Feizerton, mille kaubamärk Feirol on Eestis juba tuttav nii professionaalidele kui ka tavakasutajatele, on tegelenud enam kui 20 aastat kaablitoodete ja elektritarvikute arenduse, tootmise ja müügiga. Ettevõtte juhi Jüri Lemberi sõnul on neil turul omas nišis tugev positsioon, kuid samas on soov üha enam jõuda otse nii ehitusobjektidele kui ka lõpptarbijateni.