Paekivi toidab 1000 eestlast

Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu juht Enno Rebane kirjutab ehitusuudised.net-s, et paekivitööstus annab hetkel Eestis 1000 inimesele tööd ja aastane toodangu maht on ca pool miljardit krooni, mis tähendab riigile üsna arvestatavat maksutulu.

Nende numbrite kõrvale võiks lihtsa näitena tuua Tallinn-Tartu maantee projekti, mille kestvus oleks 3-4 aastat ja maksumuseks kujuneks ca 13 miljardit krooni. Sellest summast laekuks 80% Euroopa Liidu struktuurfondidest ja 20% tuleks investeerida Eesti Vabariigil. Kui selle projekti käigus kasutaksime ainult graniitkillustikku, siis saaksime ennast tunda tõeliselt "rikka riigina", kes elavdab "vaeste" põhjanaabrite majandustegevust. Oma toetusrahadega!


Probleem ei ole vaid ühes projektis, vaid on üleüldine. Miks mitte elavdada oma riigi majandust ja anda tööd oma riigi kodanikele. Nii võidavad ju kõik.
Viimastel aastatel on üha rohkem räägitud sellest, et teede ehituses tuleb hakata üle minema graniitkillustiku kasutamisele paekillustiku asemel.

Loomulikult peab teede ülemistes kihtides kasutama vastupidavat graniiti, kuid alumistes kihtides on seni kasutatud kodumaist paekillustikku.
Probleem seisnebki selles, et paekillustikku toodetakse Eestis, kuid graniitkillustik tarnitakse meile väljastpoolt, mis tähendab seda, et kui teede ehituses hakkaksime suuremas mahus graniiti kasutama, kannaks Eesti riik üsna olulisi majanduslikke kahjusid - saamata jääksid tulumaksud ja sotsiaalmaksud, inimesed jääksid tööta ning paekillustikku tootvad firmad satuksid väga raskesse olukorda.


Loomulikult ei õigusta see mittekvaliteetse materjali kasutamist, kuid siia ongi koer maetud – paekillustik vastab nõuetele! Graniitkillustiku kasutamise vastu ei ole mitte ainult paekivi töötlevad ettevõtted, kellel on otsesed ärilised huvid, vaid ka tunnustatud teadlased, kes on teemaga ilmselt paremini kursis kui keegi teine.


Paekillustiku ehitusomaduste kohta on heaks näiteks Tallinna Lennuvälja lennurajad, mille ehitamisel on kasutatud paekillustikku. Lennuradade ehitustehnilised nõuded on oluliselt kõrgemad kui tavapärase tee-ehitusel, ometigi on paekillustikule ehitatud lennurajad eeskujulikult vastu pidanud. Samas ainult kvaliteetsed materjalid ei taga veel vastupidavust, oluline roll on ka ehitajal.


Nagu eespool mainitud, on graniitkillustik vastupidavam, kuid see vahe paekillustikuga võrreldes ei ole nii suur, et õigustaks sedavõrd kõrge hinna maksmist. Toode ise on 2-3 korda kallim, aga tõeliselt suurt lõivu tuleb maksta sotsiaalset mõõdet silmas pidades.

Osale arutelus

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ehitusuudiseid sotsiaalmeedias:

RSS

Ehitus­uudised.ee toetajad:

Ajakiri Ehitaja

november 2017

Teabevara ehitus­spetsialistile

Valdkonna tööpakkumised

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017

Ehituse erilehed